Avatar @Christina

@Christina

46 obserwujących. 46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 43 minuty temu.
{} opera.ghosts
{} Napisz wiadomość
46 obserwujących.
46 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj 43 minuty temu.
sobota, 22 maja 2021

Klasyczne Historie. Richard Wagner


Wilhelm Richard Wagner (22 maja 1813 w Lipsku, zm. 13 lutego 1883 w Wenecji)

«Wagner posiada tę rzadką intensywność uczuć, ten wewnętrzny żar, tę siłę woli, tę perswazję, która może podbić, dotknąć i zniewolić»

Hector Berlioz



Największy reformator opery, który wywarł znaczący wpływ na europejską kulturę muzyczną, zwłaszcza niemiecką, oraz na rozwój gatunków operowych i symfonicznych. Wagner należy do tych wielkich artystów, których twórczość wywarła ogromny wpływ na rozwój kultury światowej. Jego geniusz był uniwersalny: Wagner zasłynął nie tylko jako autor wybitnych dzieł muzycznych, ale także jako wspaniały dyrygent, który wraz z Berliozem był twórcą współczesnej sztuki dyrygentury; był utalentowanym poetą-dramaturgiem - twórcą librett swoich oper - i utalentowanym publicystą, teoretykiem teatru muzycznego.

Taka wszechstronna działalność połączona z żywiołową energią i tytaniczną wolą umacniania swoich artystycznych założeń zwróciła uwagę na osobowość i muzykę Wagnera: jego dokonania ideologiczne i twórcze wywołały gorące dyskusje zarówno za życia kompozytora, jak i po jego śmierci. Nie umarły do dziś.



«Jako kompozytor — mówił Piotr Iljicz Czajkowski,— Wagner to niewątpliwie jedna z najwybitniejszych osobowości drugiej połowy tego (czyli XIX) wieku, a jego wpływ na muzykę jest ogromny». Wpływ ten był wielopłaszczyznowy: obejmował nie tylko teatr muzyczny, w którym Wagner pracował przede wszystkim jako autor trzynastu oper, ale także wyraziste środki sztuki muzycznej; Nie bez znaczenia jest też wkład Wagnera w dziedzinie symfonii programowej.

«...Jest genialny jako kompozytor operowy»,— - zapewniał Nikołaj Rimski-Korsakow. «Jego opery,— pisał Aleksandr Nikołajewicz Sierow na swój sposób stali się skarbem narodowym, nie mniej niż opery Webera czy dzieła Goethego czy Schillera».



«Obdarzony był wielkim darem poezji, ogromną kreatywnością, ogromną wyobraźnią, silną inicjatywą, wielkimi zdolnościami artystycznymi…» - tak Władimir Wasiljewicz Stasow scharakteryzował najlepsze strony geniuszu Wagnera. Muzyka tego wybitnego kompozytora, zdaniem Stasowa, otworzyła w sztuce «nieznane, bezgraniczne horyzonty».

Składając hołd geniuszowi Wagnera i jego śmiałej odwadze jako twórcy nowatorskiego, czołowe postacie muzyki rosyjskiej (przede wszystkim Czajkowski, Rimski-Korsakow, Stasow) skrytykowali niektóre z tendencji jego twórczości. Szczególnie ostro krytykowano ogólne założenia artystyczne Wagnera, jego poglądy estetyczne w zastosowaniu do teatru muzycznego. Czajkowski powiedział o tym krótko i trafnie: „Podziwiając kompozytora, nie sympatyzuję z kultem teorii Wagnera”. Kwestionowano także, obrazy jego twórczości operowej, sposoby ich muzycznego wcielenia.



Jednak wraz z trafnymi uwagami krytycznymi zaciekła walka o potwierdzenie tożsamości narodowej rosyjskiego teatru muzycznego, tak odmiennego od niemieckiej sztuki operowej, budziła niekiedy tendencyjne osądy. W związku z tym poseł Musorgski bardzo słusznie zauważył: «Często karcimy Wagnera, a Wagner jest silny w tym, że czuje sztukę i podąża za nią…».

Jeszcze bardziej zaciekła walka toczyła się wokół nazwiska i czynów Wagnera w innych krajach. Obok entuzjastycznych wielbicieli, którzy wierzyli, że odtąd teatr powinien rozwijać się wyłącznie po wagnerskiej ścieżce, byli też tacy muzycy, którzy całkowicie odrzucali ideologiczną i artystyczną wartość twórczości Wagnera, widzieli w jego wpływie jedynie szkodliwe konsekwencje dla ewolucji sztuki muzycznej.



Wagnerianie i ich przeciwnicy stali na nieprzejednanych wrogich pozycjach. Wyrażając czasami uczciwe myśli i spostrzeżenia, swoimi stronniczymi ocenami raczej mylili te kwestie, niż pomagali je rozwiązać. Tak skrajnych punktów widzenia nie podzielali najwięksi zagraniczni kompozytorzy drugiej połowy XIX wieku - Verdi, Bizet, Brahms - ale uznając geniusz Wagnera nie akceptowali wszystkiego w jego muzyce.

Twórczość Wagnera dała podstawę do sprzecznych ocen, gdyż nie tylko jego wielopłaszczyznowa działalność, ale także sama osobowość kompozytora była rozdzierana przez najpoważniejsze sprzeczności. Wystawiając jednostronnie którąkolwiek ze stron złożonego obrazu twórcy i człowieka, apologeci, a także przeciwnicy Wagnera, przedstawiali zniekształcone wyobrażenie o jego znaczeniu w historii kultury światowej. Aby poprawnie określić to znaczenie, konieczne jest zrozumienie osobowości i dzieła życia Wagnera w całej ich złożoności.





#Classic_Stories#Richard_Wagner#Opera#Muzyka_Klasyczna#Kompozytor#XIX_wiek#XX_wiek#Romantyzm
{}× 9
Komentarze
@jatymyoni
@jatymyoni · 4 miesiące temu
Z Wagnerem mam problem, jako z człowiekiem, a nie jego twórczością. Do tej pory znałam stanowisko Friedricha Nietzschego, który zerwał w przyjaźń z Wagnerem gdyż kompozytor stał się skrajnym nacjonalistą i antysemitą. Teraz kupiłam książkę prawnuka kompozytora
https://nakanapie.pl/ksiazka/nie-bedziesz-mial-bogow-cudzych-przede-mna-ryszard-wagner-pole-minowe
który dopomina się krytycznej rozprawy z mrocznymi stronami historii rodziny. Pisze, że był antysemitą, mizoginą, nacjonalistą, z pogardą odnoszącego się do życia, tonącego w samouwielbieniu. Dotyczy to całej rodziny, organizujących festiwale Wagnera, a w czasach Trzeciej Rzeszy będącą jedną z najsilniejszych opok hitleryzmu.
Książkę już kupiłam i czeka na przeczytanie.
{}× 3
@Johnson
@Johnson · 4 miesiące temu
Tak jak jest problem z kontrowersjami wokół Michaela Jacksona. Świetną miał muzykę no ale...
{}× 2
@Mackowy
@Mackowy · 4 miesiące temu
W Śpiewaj ogrodyjestmotyw z zaginioną opera Wagnera, ogólnie myślę że mogłaby ci się spodobać ta książka:)
{}× 3
@Christina
@Christina · 4 miesiące temu
Dziękuję za sugestię, z przyjemnością się zapoznam :))))
{}× 2
@Johnson
@Johnson · 4 miesiące temu
Walkirie! Zachwyt. Mocno "filmowe". Choć może to dość "świętokradcza" opinia dla sympatyków oper, ale tak mi się jakoś uwidzi.
{}× 2
@jatymyoni
@jatymyoni · 4 miesiące temu
Prawdą jest też, że prawie nigdy nie są wystawiane w pełnej wersji gdyż Tetralogia Pierścień Nibelunga to aż 18 godzin muzyki — najdłuższe dzieło operowe wszech czasów!
{}× 1
@Christina
@Christina · 4 miesiące temu
O, tak! Można by się pokusić o pobicie rekordu Guinnessa w słuchaniu muzyki Wagnera.
{}
@jatymyoni
@jatymyoni · 4 miesiące temu
Słyszałam, że na Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth to zrobiono. Wystawiono pełne wersje i trwało to chyba ponad 20 godzin. Tylko nie wiem, czy ktoś wysłuchał całość.
{}× 1

Archiwum

{}

2020

  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Południe