Avatar @Christina

@Christina

42 obserwujących. 42 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj mniej niż minutę temu.
{} opera.ghosts
{} Napisz wiadomość
42 obserwujących.
42 obserwowanych.
Kanapowicz od 2 lat. Ostatnio tutaj mniej niż minutę temu.
niedziela, 24 maja 2020

Sztuka i opera Victora Hugo


Victor Hugo (1802–1885) jest najbardziej znany jako autor powieści takich jak 'Nędznicy' i 'Dzwonnik z Notre-Dame.' Oba z nich doprowadziły do popularnych sztuk współczesnego teatru muzycznego. Mniej znanych w świecie anglojęzycznym jest jego piętnaście sztuk.

Mimo że najpopularniejsze powieści Hugo zostały zaadaptowane na światowe hity muzyczne, jego sztuki dostarczyły materiału na dziesiątki oper, z których kilka wciąż jest dziś często wykonywanych.

Wiele oper, które zakończyły się niepowodzeniem lub odniosły jedynie umiarkowany sukces, zostało całkowicie zapomnianych, dlatego niemożliwe jest skompletowanie pełnej listy oper opartych na sztukach Hugo. Istnieją jednak dowody na operowe adaptacje jedenastu z piętnastu sztuk - wszystkie z wyjątkiem Inez de Castro (pierwsza sztuka Hugo, którą napisał w wieku piętnastu lat i która natychmiast zrobiła klapę),Milles francs de récompense(nigdy nie wystawiona za życia Hugo),The Twin Brothers (nie kompletna), i Cromwell. Tak naprawdę, Cromwell prawie uciekł od tej listy: Piave napisał libretto dla Verdiego, ale kompozytor uznał to za dramatycznie nieodpowiednie i zastąpił goHernani.

Szczęśliwym rezultatem tego zastąpienia była opera Verdiego Ernani (1844) , przebojowy w swoim czasie i wciąż mało popularny utwór dla firm operowych. Fabuła jest tak absurdalna i przesadzona, jak można się spodziewać po romantycznym melodramacie:

Piękna kobieta (Doña Sol, przemianowana w operze na Elvirę) jest kochana przez króla (Don Carlos), wodza bandytów (Hernani) i jej opiekuna (Don Ruy Gomez de Silva). Kocha Hernani , ale w nieco zakręconej serii wydarzeń zostaje porwana przez Don Carlosa. Hernani przekonuje Silvę (której zawdzięcza życie, ponieważ de Silva ukryła go przed królem), aby połączyli siły, by odzyskać Doñę Sol, i obiecuje popełnić samobójstwo (a tym samym spłacić dług) na sygnał Silvy. Dołączają do spisku przeciwko don Carlosowi, który zostaje odkryty, ale król hojnie im wybacza i pozwala Hernani i Doña Solowi się pobrać. Silva, trawiona zazdrością, daje wyznaczony sygnał i domaga się, aby Hernani dotrzymał obietnicy, że sam się zabije. Robi to, ale nie wcześniej, niż Doña Sol odkryje sytuację i sama się zabije.

Spektakl zainspirował zamieszki klasycystów, którzy uważali go za atak na ich wartości, a ta kontrowersja była częścią tego, co czyniło go atrakcyjnym kandydatem do adaptacji operowej. W rzeczywistości Verdi nie był jedynym kompozytorem, który zaadaptował Hernani: Gabussi (1834), Mazzucato (1843), Laudamo (1851), i Hirschmann (1908) wszyscy uprzednio skomponowali wersje. Ale wersja Verdiego była zdecydowanie najbardziej udana, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę porywającą muzykę. Aria Elviry „Ernani, Ernani invami” jest wizytówką sopranów Verdiego, a opera zawiera także kilka pięknych i dramatycznie ekscytujących zespołów, takich jak trio z aktu I między Elvirą, Ernani i Donem Carlosem oraz trio aktu IV między Elvirą, Ernani i Silvą.

Pomimo (względnych) niepowodzeń innych kompozytorów z Ernani, Verdi nie był pierwszym, który z powodzeniem oparł operę na sztuce Hugo. Ten zaszczyt przypada Donizetti za jego operę z 1833 Lucrezia Borgia, na podstawie Lucrèce Borgia Hugo. Fabuła jest z grubsza zainspirowana historycznie: Lukrecja jest mściwym trucicielem z zazdrosnym i równie morderczym mężem. W sztuce Lukrecja jest ofiarą własnych spisków - umiera po przypadkowym otruciu syna. Opera zawiera słynne Brindisi, “Il segreto per esser felici” i kilka innych znaczących arii, takich jak Gennaro “Di pescatore ignobile”, książę “Vieni, la mia vendetta” i Lucrezia “Com’è bello”.


Nawet jeśli Donizetti może się pochwalić pierwszym sukcesem, najdłużej działającym hitem był niewątpliwie Verdi. Jego Rigoletto (1851), adaptacja „Le roi susera” Hugo, była 9. najbardziej udaną operą na świecie w sezonie 2012–2013 (według Operabase). Sztuka Hugo została zakazana we Francji, kiedy po raz pierwszy została opublikowana, prawdopodobnie dlatego, że była niemoralna, ale w rzeczywistości dlatego, że wydawała się niebezpieczna jak negatywny komentarz o królu. (Choć sztuka oparta była na życiu króla Franciszka I, było wiele podobieństw z Louisem-Philippe.) Jednak adaptacja operowa Verdiego nie była zabroniona i odbyła się dając ponad 100 występów w Paryżu. Hugo zobaczył to i przyznał, że to jest lepsze od sztuki szczególnie podziwiając „Bella figlia d’amore” Kwartet jest być może najlepszym fragmentem opery, ale najbardziej rozpoznawalnym utworem jest niewątpliwie utwór
śpiewany przez księcia (który w operze zastępuje króla ze sztuki) o przewrotnej naturze kobiet. Ostatnia sztuka Hugo zainspirowała adaptacje operowe, które są nadal wykonywane: Angelo; lub, The Tyrant of Padua stanowi podstawę Ponchielli La Gioconda (1876) i Mercadente’s Il giuramento (1837). (Cui, Villate, i Bruneaurównież skomponowali wersje, odpowiednio w , 1876, 1880, and 1928, Ale są one dziś całkowicie nieznane i nie zostały wykonane). Historia jest następująca:

Jako młoda dziewczyna Catarina ratuje starą kobietę przed śmiercią, a kobieta w podzięce daje jej różaniec. Wiele lat później Catarina jest żoną zazdrosnego Angelo, który wziął aktorkę La Tisbe za swoją kochankę. La Tisbe kocha Rodolfo, który kocha (i jest kochany) przez Catarinę. Angelo zostaje poinformowany o schadzce między Catariną a Rodolfo i, aby chronić swój honor, nakazuje Catarinie popełnić samobójstwo. Ale La Tisbe - obecna jako kochanka Angelo - rozpoznaje różaniec, który nosi Catarina jako jej matki, i zdaje sobie sprawę, że pomimo miłosnej zazdrości ma obowiązek chronić Caterinę. Oferuje truciznę dla samobójstwa, ale w rzeczywistości zapewnia lek nasenny, który powoduje jedynie pozór śmierci. Rodolfo nie zdaje sobie z tego sprawy i, wściekły za jej współudział w śmierci ukochanej, dźga La Tisbe. Właśnie wtedy Catarina budzi się i ponownie spotyka Rodolfo, który zdaje sobie sprawę, że La Tisbe rzeczywiście uratowała Catarinę i jest przerażony tym, co zrobił.

La Gioconda
jest najbardziej znaną adaptacją, z charakterystyczną arią
i baletem
z aktu III.

Siedem pozostałych sztuk Hugo było wielokrotnie adaptowanych na potrzeby oper, ale żadna z adaptacji operowych nie odniosła trwałego sukcesu. Niemniej jednak oto sześć pozostałych sztuk:

  • Marion Delorme—Heller (1856), Bottesini (1862), Pedrotti (1865), Berbier (1875), Pedrell (1880s), Tarantini (1910)
  • Ruy Blas—Bezansoni (1843), Poniatowski (1843), Rota (1858), Glover (1861), Chiarmonte (1862), Zenger (1868), Marchetti (1869), Goddard (1891), Pietri (1916)
  • Mary Tudor—Ferrari (1840), Pacini (1843), Bognar (1856), Kashperov (1859), Balfe (1863), Gomez (1879), Wagner-Regeny (1935), Battista (unknown). Arrigo Boito (znany ze współpracy z Verdim nad Otello),
  • Les Burgraves—Salvi (1845), Sachs (1924)
  • Amy Robsart—Donizetti (1829). Opera, Elisabetta al castello di Kenilworth jest właściwie miksem Hugo play i Scribe Leicester. To była Donizetti pierwsza opera osadzona w okresie Tudorów, która koncentrowała się na charakterze Elizabeth I, ale nie jest uważany za część jego „trylogii królowej”.
  • Torquemada—Rota (1943), Demme


La Esmeralda, ta, o której Hugo nie wspomniał, nie zainspirowała żadnych wciąż wykonywanych oper, ale mimo to ma fascynującą historię. Choć często znajduje się w zbiorach swoich sztuk, Hugo napisał La Esmeralda jako libretto operowe, adaptując je ze swojej powieści Notre Dame de Paris.Jest to uderzająco niewierna adaptacja - na przykład Phoebus w La Esmeralda jest szlachetnym bohaterem, który poświęca swoje życie, aby oczyścić imię Esmeraldy i uratować ją przed egzekucją, podczas gdy Phoebus w Notre Dame de Paris jest kobieciarzem, który z przyjemnością patrzy, jak Esmeralda zostaje stracona za rzekome zamordowanie go. Pierwszą muzykę do libretta Hugo skomponował Bertin z błogosławieństwem i nadzorem Hugo.
Opera nieszczęśliwie poniosła porażkę, gdy miała swoją premierę w 1836 roku, co nie powstrzymało innych kompozytorów przed próbą użycia tego samego materiału: Mazzucato (1838), Prevost (1840), Valero (1843), Poniatowski (1847), Dargomijsky (1847), Battista (1851), Lebeau (1857), Bizet (1859), Fry (1864), Welterhahn (1866), Muller (1867), Campana (1869), Pedrell (1875), Camps y Solar (1879), i Mesquita (1888). (Ponieważ libretto jest adaptacją Notre Dame de Paris, trudno jest odróżnić opery oparte na powieści od oper opartych na sztuce / libretto, więc niektóre z powyższych mogą być oparte na powieści. Istnieje również co najmniej sześć nie wymienionych tu oper opartych bezpośrednio na powieści.) Adaptacja Fry'ego była hitem w swoim czasie, grając 350 występów w Ameryce, ale kompozytor nigdy nie był w stanie zainteresować europejskich domów swoją twórczością. Campana miał więcej szczęścia - po rosyjskiej premierze jego opera przeniosła się do Londynu z Adeliną Patti w roli Esmeraldy.

Sztuki Hugo nigdy nie były tak popularne, jak jego powieści - nie w jego czasach i nie teraz. Często są krytykowane za nadmierną melodramatyczność, brak dobrego tempa, zbyt szybkie rozwiązywanie się (zwykle przez śmierć) i generalnie za niedostosowanie się do umiejętności Hugo jako poety i pisarza. Chociaż większość z nich była dość popularna za czasów Hugo, prawie nigdy nie są obecnie produkowane z powodu tych postrzeganych wad. Jednak niezależnie od tego, jak dobrze się prezentują, sztuki Hugo są niezaprzeczalnie atrakcyjnym materiałem źródłowym do opery. Wśród tych oper są klejnoty, które są nadal ukochane i wykonywane dzisiaj: Rigoletto, Ernani, Lucrezia Borgia, and La Gioconda. . Dziękuję, Victor Hugo - świat opery jest twoim dłużnikiem.
Tagi:
#Victor_Hugo, #Opera, #Adelina_Patti
{}× 1
Komentarze
@jatymyoni
@jatymyoni · około rok temu
Kiedyś czytałam świetną książkę o Verdim, niestety nie pamiętam tytułu, ani autora. Verdi był symbolem zjednoczenia się Włoch, a jego chór niewolników z opery "Nabucco" był śpiewany jako prawie hymn. tak mało ja wiem procesie jednoczenia się Włoch, a on w jakiś sposób był podobny do jednoczenia się Polski.
{}× 1
@Christina
@Christina · około rok temu
Myślę, że nawet teraz jest jednym z symbolów Włoch, i jest we Włoszech doceniany. Właściwie ja też, ale Verdi jest dobrym powodem żeby poznać je bliżej.
{}× 1

Archiwum

{}

2020

O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe