Książka prezentuje aktualność funkcji architektury świątyni gotyckiej jako syntezę architektury iliturgii istniejącej obecnie wprzestrzeniach gotyckich. Podobna synteza dokonywała się we Francji wXII wieku przy narodzinach gotyku. Dotyczy to architektury wykreowanej przez Opata Sugeriusza wSaint-Denis obok Paryża. Definiuje się konstrukcję szkieletową, związaną zostrołukowym sklepieniem żebrowym jako rozwiązanie funkcjonalne isymboliczne dobrze służące mistycznej przestrzeni gotyku. Eksponuje się dzieło kreowania bardzo wysokiego wnętrza architektonicznego, rozciągającego się od zachodu na wschód zistniejącym na zakończeniu nawy głównej chórem, otoczonym ambitem zkaplicami promienistymi. Według książki symetryczna fasada zÎle-de-France zdwoma wieżami iwielką różą po środku nich podkreśla plan, który dobrze akceptuje ekspozycję chóru gotyckiego na zakończeniu nawy głównej. Opisuje się architekturę posiadającą fasadę budowaną jako wielkie symboliczne drzwi portalowe. Na tej fasadzie przy udziale rzeźb iwitraży prezentuje się mieszkańców Domu Bożego. Porównuje się to zgotykiem bramandzkim, wktórym jedna wieża fasadowa sygnalizuje symetrycznie początek drogi prowadzącej do chóru gotyckiego. Książka wsposób szczególny eksponując świątynie francuskie ibelgijskie przedstawia funkcję liturgiczną wepoce wydzielającej przy pomocy lektorium chór zołtarzem zbudowanym wsanktuarium wobec nawy zwiernymi. Kwestia dotyczy faktu budowania dwóch kościołów, gdy jeden znich, stanowiąc chór, jest zamykany wewnątrz drugiego. Książka definiuje przestrzeń chóru jako strefę bez podpór wewnętrznych, porównywalnych zprzestrzenią współczesnej nawy tworzącej wnętrze sakralne również bez podpór wewnętrznych. Dotyczy to konsolidacji stylu gotyckiego zinnymi stylami, które wnim odnajdują inspirację. Likwidację lektoriów gotyckich tłumaczy się jako obowiązkową po Soborze Trydenckim (1545?1563), będącą wzgodzie zodnową liturgiczną II Soboru Watykańskiego. Wraz zuszanowaniem dziedzictwa gotyckiego, nie zapomina się oarchitekturze neogotyckiej, szukającej odpowiedzi odnośnie aktualności funkcji architektury gotyckiej. Dla wytłumaczenia aktualności funkcji warchitekturze świątyni gotyckiej, często opisuje się ieksponuje ilustracyjnie wnętrza starych kościołów, które są odnawiane liturgicznie po II Soborze Watykańskim (1962?1965).