W rozwiązywaniu trudności, które niesie ze sobą proces nauczania, istotna jest umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów. Wychowawca często spotyka w klasie uczniów, którzy nie posiadają zdolności do koncentracji, nie chcą lub nie potrafią odnaleźć się w społeczności szkolnej, mają niskie poczucie wartości, są agresywni itd. Spotyka się też z uczniami upośledzonymi pod względem umysłowym lub fizycznym. Napotykając na taką różnorodność postaw nauczyciel powinien mieć świadomość, że może pomóc swoim uczniom. Odpowiednie techniki wspomagające pozwalają rozpoznać zachowania anormalne, określić czynniki, które je wzmagają, oraz zastosować zabiegi niezbędne do ukształtowania postawy prawidłowej. W niektórych przypadkach wychowawca jest jedyną osobą, która może pomóc dziecku w dramatycznej sytuacji. Książka może pomóc wychowawcom (nauczycielom, rodzicom, doradcom metodycznym, animatorom grup, katechetom) zapoznać się z metodami służącymi wspieraniu zachowań pozytywnych i eliminowaniu postaw niepożądanych.