Książka jest podręcznikiem zawierającym materiał wstępnego kursu (poziom podstawowy i średnio zaawansowany) z zakresu językoznawstwa, adresowanym do studentów filologii i kolegiów językowych, tłumaczy, psychologów, logopedów. Dzięki przyjętej metodzie prezentacji materiału nadaje się także do samodzielnej nauki. Zawiera przegląd podstawowych założeń współczesnych badań nad językiem. Systematycznie rozbudowywane omówienie tych założeń opiera się na analizie licznych przykładów, zaczerpniętych z języka polskiego, angielskiego oraz kilku innych języków europejskich. Skupiając uwagę czytelnika na procesach konceptualizacji określonych pojęć oraz na sposobach, w jakie język odzwierciedla zjawiska zachodzące w otaczającym człowieka świecie, analiza danych umożliwia ogólne spojrzenie na prawidłowości rządzące procesami myślowymi, znajdującymi odbicie w języku. Poszczególne rozdziały zawierają omówienie tradycyjnych poziomów opisu języka (leksykologii, morfologii, składni i fonetyki z fonologią), podstaw językoznawstwa historycznego i typologii języków oraz wybranych nowszych obszarów badań: semantyki międzykulturowej, pragmatyki, lingwistyki tekstu, socjolingwistyki i językoznawstwa kontrastywnego.