Książka ta dobrze obrazuje szerokość zainteresowań Autora, które rozpięte są od szeroko pojętej oświaty, jej procesów i funkcji bezpośrednich, pośrednich i dyskretnych, poprzez zagadnienia młodzieży w sferach zagrożeń i nowych wyzwań, przez gamę kwestii edukacji dzieci i młodzieży na wsi i ze wsi, aż do kwestii społecznych wywołanych przez przejście systemowe po roku 1989. Jest to zbiór świetnie dokumentujący i uprzystępniający w jednej książce prace o wielkiej wadze w kształceniu pedagogów społecznych, socjologów, pracowników sfery polityki i opieki socjalnej. Można dyskutować nad hierarchią kwestii społecznych przyjętą przez Ryszarda Borowicza, ale jest to hierarchia ważności przyjęta przez Autora i warto zastanowić się, czytając tę książkę, czy nie miał on racji, przyjmując taką strukturę i listę kwestii społecznych, nie poddając się modom politycznym i medialnym. Wysoko oceniam tę książkę i gorąco polecam ją Czytelnikom. Znajdą w niej wiele podpowiedzi, więcej pytań otwartych do dyskusji, ale i tropów tego, jak szukać trafnych i skutecznych rozwiązań.