Od edukacji sportowej do olimpijskiej

Piotr Błajet
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Od edukacji sportowej do olimpijskiej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport – w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyny – przez zawartą w nim niepewność i nieustanną konieczność podejmowania wyzwań jak żadna inna forma aktywności cielesnej otwiera człowieka na jego ciało, uczy go ciała. Sport jest więc formą wychowania do ciała, ale też wychowania człowieka cielesnego. Nie chodzi tu oczywiście o redukcję bytu ludzkiego do poziomu cielesnego, ale o pełny rozwój potencjału cielesnego człowieka i kształtowanie zdolności wykorzystywania go. Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne. Założeniem zastosowanej metody jest nie systematyczny ogląd sportu, ale raczej próba refleksji w głąb fenomenów sportu. Intencję, która mi przyświecała, trafnie wyjaśnia cytat z pracy Michała Hellera Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje: Nie chcę przez to twierdzić, że moje myśli są rzeczywiście głębokie. „W głąb” jest kierunkiem moich intencji, a niekoniecznie wykonania. I z podobnymi intencjami Czytelnik powinien nachylać się nad tymi stronicami. Bo jedno jest pewne – błądząc po powierzchni, niczego nie da się usprawiedliwić. Taki wysiłek spojrzenia w głąb w celu lepszego i głębszego rozumienia sportu, czyli jego „usprawiedliwienia”, powinien być udziałem każdego, kto zajmuje się sportem: nauczycieli, trenerów, zawodników, menedżerów, psychologów, dziennikarzy, kibiców i wreszcie badaczy, którzy chcieliby wyjść poza empiryzm i wąski pragmatyzm. I to przede wszystkim do nich adresowana jest ta monografia. Autor
Data wydania: 2012-11-09
ISBN: 978-83-7850-045-2, 9788378500452
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 250
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Od edukacji sportowej do olimpijskiej? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2012-12-05
10 /10
Impuls poleca

Autor wykazał się znaczącą erudycją nie tylko w przedmiocie badań, ale także w jego licznych interdyscyplinarnych uwarunkowaniach, pokazanych na wielu płaszczyznach naukowych dociekań. [...] cytaty służą albo jako argumenty naukowe do wykładanych tez, albo ich ilustracje, czasami wzmocnienie. Stąd też wielość perspektyw odniesienia. Praca stanowi oryginalne studium w takim ujęciu i w świetle interdyscyplinarnej wiedzy, w której sytuuje autor swój przedmiot badań. Ma duże wartości poznawcze, zarówno dla humanistów, jak i specjalistów nauk o kulturze fizycznej, a nawet praktyków, jakimi są nauczyciele wychowania fizycznego i trenerzy. Ci ostatni [...] mogą wydobyć z niej wartości aplikacyjne cenne dla praktyki sportowej. Na pewno powinni to uczynić przedstawiciele nauk o kulturze fizycznej, wykorzystując istotny potencjał naukowy tej rozprawy i oryginalność ujęcia w rozważaniach dotyczących szczególnie psychologii sportu, pedagogiki sportu, socjologii sportu, teorii wychowania fizycznego i sportu czy antropomotoryki. Wartość pracy wzrasta w świetle własnych kontaktów autora ze sportem (w roli zawodnika i trenera) i ukończonych studiów w Akademii Wychowania Fizycznego, w której wyróżniał się potrzebą poznania wielorakich uwarunkowań rozwoju aktywności sportowej młodzieży. Od zawsze szukał przesłanek naukowych dla praktyki sportowej. W tym dostrzegam szczególną wartość rozprawy. Z recenzji prof. zw. dr hab. Zofii Żukowskiej Książka Piotra Błajeta [...] odsłania głęboki wymiar soc...

| link |

Cytaty z książki

O nie! Książka Od edukacji sportowej do olimpijskiej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl