Opera i dramat to popularne w XIX wieku gatunki teatralne, których związki, choć nieraz podnoszone, nie zostały w istocie dostatecznie zbadane. Książka Opera a dramat romantyczny ukazuje operowe inspiracje wizualne, fabularne i kompozycyjne dramaturgii romantycznej; multimedialna sztuka opery okazuje się jednym z istotnych źródeł wyobraźni romantycznych dramaturgów.
Wychodząc od szczegółowego przedstawienia i zilustrowania oper romantycznych Webera, Rossiniego, Aubera, Meyerbeera, Belliniego oraz ich inscenizacji, poprzez błyskotliwą analizę dramatów, książka rzuca nowe światło na dzieła Mickiewicza, Krasińskiego i Słowackiego. Lektura Dziadów, Nie-Boskiej komedii i Irydiona, Kordiana, Balladyny i pozostałych dramatów Słowackiego, przeprowadzona w rytm muzyki, obrazów i słów między innymi Wolnego strzelca, Roberta diabła, Niemej z Portici czy Normy, pozwala dostrzec estetyczną bliskośc między tymi dziełami umożliwia głębsze ich zrozumienie.
Książka zainteresować może zarówno badacza literatury, kultury i muzyki romantyzmu, jak i każdego czytelnika, chcącego lepiej zrozumieć wzajemne relacje różnych sztuk, romantyczny dramat, bliżej poznać fascynującą kulturę wieku dziewiętnastego.
Wychodząc od szczegółowego przedstawienia i zilustrowania oper romantycznych Webera, Rossiniego, Aubera, Meyerbeera, Belliniego oraz ich inscenizacji, poprzez błyskotliwą analizę dramatów, książka rzuca nowe światło na dzieła Mickiewicza, Krasińskiego i Słowackiego. Lektura Dziadów, Nie-Boskiej komedii i Irydiona, Kordiana, Balladyny i pozostałych dramatów Słowackiego, przeprowadzona w rytm muzyki, obrazów i słów między innymi Wolnego strzelca, Roberta diabła, Niemej z Portici czy Normy, pozwala dostrzec estetyczną bliskośc między tymi dziełami umożliwia głębsze ich zrozumienie.
Książka zainteresować może zarówno badacza literatury, kultury i muzyki romantyzmu, jak i każdego czytelnika, chcącego lepiej zrozumieć wzajemne relacje różnych sztuk, romantyczny dramat, bliżej poznać fascynującą kulturę wieku dziewiętnastego.