Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego

Dominika Jagielska, Janina Kostkiewicz
Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego
Popraw t臋 ksi膮偶k臋 | Dodaj inne wydanie

Opis

Ksi膮偶ka autorstwa Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego jest odkrywczym i z wielu wzgl臋d贸w wa偶nym studium historyczno-biograficznym. Wprowadza czytelnika w szczeg贸lny mikrokosmos idei i problem贸w. Na planie pierwszym plasuje si臋 tutaj zagadnienie transcendencji i duchowo艣ci, 艣ci艣le zwi膮zane z norm膮 samorozwoju osobowego oraz uczestnictwa spo艂ecznego, a jedno i drugie jest 藕r贸d艂em wychowania katolickiego. Musia艂o up艂yn膮膰 wiele lat, by 偶ycie i dzie艂o A. Niesio艂owskiego, tak wa偶nego reprezentanta spo艂eczno-pedagogicznej my艣li katolickiej, zosta艂o dostrze偶one, zaprezentowane i ocenione oraz wprowadzone do wsp贸艂czesnego obiegu naukowego. Pierwsze艅stwo w tej mierze nale偶y do Janiny Kostkiewicz, kt贸ra po raz pierwszy wydoby艂a na 艣wiat艂o dzienne posta膰 Niesio艂owskiego w monografii Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013). Du偶膮 zas艂ug膮 Dominiki Jagielskiej oraz Janiny Kostkiewicz jest to, 偶e pokona艂y granice milczenia i zapomnienia, 偶e ukaza艂y ideologiczne przyczyny dyskwalifikowania i marginalizacji my艣li spo艂ecznej wyros艂ej na gruncie prawd ewangelicznych i nauczania Ko艣cio艂a. Po艣rednio, ale w spos贸b wyra藕ny, dzi臋ki przedstawianej ksi膮偶ce mo偶na dostrzec "pole zaleg艂o艣ci", obszar brak贸w badawczych i problem贸w, kt贸re nale偶y podj膮膰 i rozwi膮za膰, by uzupe艂ni膰 i wzbogaci膰 dotychczasowy, dalece niepe艂ny obraz polskiej my艣li humanistyczno-spo艂ecznej XX wieku. Oby te ustalenia sta艂y si臋 impulsem do szerszej i systematycznej pracy badawczej nad my艣l膮 i praktyk膮 katolickiej pedagogiki w naszym kraju. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wies艂awa Theissa Prof. dr hab. Janina Kostkiewicz - pracownik Uniwersytetu Jagiello艅skiego, kierownik Zak艂adu Pedagogiki Szko艂y Wy偶szej i Polskiej My艣li Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka prac z zakresu aksjologicznych podstaw pedagogiki og贸lnej i uniwersyteckiej, badaczka pedagogiki katolickiej w Polsce. Wsp贸艂autorka i redaktor 12 ksi膮偶ek, w tym: trzytomowej serii Pedagogie katolickich zgromadze艅 zakonnych. Historia i wsp贸艂czesno艣膰 (2012, 2013, 2015); Aksjologia edukacji doros艂ych (2004), Uniwersytet i warto艣ci (2007), Aksjologia w kszta艂ceniu pedagog贸w (2008), Chrze艣cija艅skie inspiracje w pedagogice (2011). Redaktor naczelna rocznika "Polska My艣l Pedagogiczna". Autorka monografii: Sytuacja szkolna pocz膮tkuj膮cych licealist贸w (1992), Wychowanie do wolno艣ci wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki F.W. Foerstera (1998, 2008), Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939 (2013). Dr Dominika Jagielska - pracownik Uniwersytetu Jagiello艅skiego, asystent w Zak艂adzie Pedagogiki Szko艂y Wy偶szej i Polskiej My艣li Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki UJ. Autorka monografii Hybrydy ideologii edukacyjnych polskich polityk贸w (2014) oraz rozpraw: Problem ideologii w wychowaniu z perspektywy personalizmu chrze艣cija艅skiego (2011), Filozoficzne podstawy systemu pedagogicznego zmartwychwsta艅c贸w w pismach Piotra Semenenki (2013), Wybrane poj臋cia i kategorie konserwatywnych koncepcji wychowania spo艂ecznego z lat 1918-1939 w Polsce (2015). Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego Wst臋p (Janina Kostkiewicz) Rozdzia艂 1. 呕ycie i dzie艂o Andrzeja Niesio艂owskiego (Janina Kostkiewicz) 1.1. Przedstawiciel pokolenia wielkiej mi艂o艣ci Ojczyzny 1.2. 呕ycie, studia, praca, rodzina - wojenna zag艂ada 1.3. Tw贸rczo艣膰 naukowa i dzia艂alno艣膰 spo艂eczna 1.3.1. M艂odzie艅czy program pracy spo艂eczno-wychowawczej 1.3.2. Praca naukowa i publicystyczna 1.3.3. Cz艂owiek czynu - dzia艂alno艣膰 spo艂eczna i polityczna 1.3.4. R臋kopisy z oflag贸w Rozdzia艂 2. Pedagogika humanizmu spo艂ecznego jako "zobowi膮zanie do osobowego rozwoju" 2.1. Humanizm pedagogiki Andrzeja Niesio艂owskiego - cechy charakterystyczne (Janina Kostkiewicz) 2.2. Mi臋dzy pedagogik膮 kultury a pedagogik膮 personalistyczn膮 (Janina Kostkiewicz) 2.2.1. Pedagogika kultury: praca o艣wiatowa jako autorska koncepcja "podniesienia" narodu po zaborach a) Formy i metody pracy o艣wiatowej na rzecz rozwoju kulturalnego b) Koncepcja k贸艂 o艣wiatowo-wychowawczych 2.3. Personalizm jako: postawa i metoda dzia艂ania, "narz臋dzie naprawy" kultury i los贸w cywilizacji, antyteza epoki totalitaryzm贸w (Janina Kostkiewicz) 2.4. Propersonalistyczne aspekty pedagogiki i wychowania 2.4.1. Idea艂 wychowania "nowego cz艂owieka" 鈭 za艂o偶enia i pedagogiczne 艣rodki realizacji (Dominika Jagielska) 2.4.2. Ideologia wychowawcza - pr贸ba zmiany znacze艅 (Janina Kostkiewicz) a) Zasadno艣膰 podejmowania zagadnienia ideologii wychowawczej na gruncie pedagogiki b) Geneza i podstawowe w艂a艣ciwo艣ci ideologii w uj臋ciu Andrzeja Niesio艂owskiego 2.4.3. Poj臋cie, funkcje i struktura ideologii w koncepcji Andrzeja Niesio艂owskiego (Dominika Jagielska) 2.4.4. Katolicka ideologia wychowawcza (Dominika Jagielska) a) Religia a ideologia w koncepcji Andrzeja Niesio艂owskiego b) Struktura i za艂o偶enia katolickiej ideologii wychowawczej Rozdzia艂 3. Pedagogika spo艂ecznego humanizmu jako "zaanga偶owanie w przebudow臋 struktur 偶ycia spo艂ecznego" 3.1. Wychowanie do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie i dla spo艂ecze艅stwa (Dominika Jagielska) 3.1.1. Kultura spo艂eczna i nar贸d jako fundamenty wychowania spo艂ecznego a) Kultura spo艂eczna i jej znaczenie wychowawcze b) Nar贸d jako no艣nik kultury spo艂ecznej 3.1.2. Wychowanie spo艂eczne - za艂o偶enia, cele, metody realizacji 3.1.3. Kondycja rodziny i jej rola w wychowaniu do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie i dla spo艂ecze艅stwa 3.1.4. Znaczenie o艣wiaty dla rozwoju spo艂ecze艅stwa - dlaczego niemo偶liwa jest o艣wiata neutralna 艣wiatopogl膮dowo? 3.2. Sprawiedliwo艣膰 spo艂eczna w pismach Andrzeja Niesio艂owskiego (Dominika Jagielska) 3.2.1. Kwestia robotnicza i chrze艣cija艅ski program spo艂eczny 3.2.2. Sytuacja polskiej wsi. Bieda i bezrobocie a problem reagraryzacji 3.2.3. Inne problemy 贸wczesnego spo艂ecze艅stwa i propozycje ich rozwi膮zania w pi艣miennictwie Andrzeja Niesio艂owskiego 3.3. Humanizm spo艂eczny w pedagogicznym my艣leniu o reformie struktur spo艂ecznych - idea i rola organizacji (Janina Kostkiewicz) Zako艅czenie (Dominika Jagielska) Bibliografia (Dominika Jagielska, Janina Kostkiewicz) Bibliografia prac Andrzeja Niesio艂owskiego Opracowania i literatura uzupe艂niaj膮ca Za艂膮czniki Wyb贸r pism Andrzej Niesio艂owski 鈭 Problemat konsumenta kulturalnego i polityki kulturalnej (wyb贸r i opracowanie Dominika Jagielska) Andrzej Niesio艂owski 鈭 Metody realizacji wychowania spo艂ecznego (wyb贸r i opracowanie Janina Kostkiewicz) Andrzej Niesio艂owski 鈭 Za艂o偶enia aksjologiczne katolickiej ideologii wychowawczej (wyb贸r i opracowanie Janina Kostkiewicz) Andrzej Niesio艂owski 鈭 [Recenzja]: Ludwik Chmaj: Kierunki i pr膮dy pedagogiki wsp贸艂czesnej, "Nasza Ksi臋garnia". Warszawa 1958, s. 752 (wyb贸r i opracowanie Janina Kostkiewicz) Dokumenty z 偶ycia i pracy Andrzeja Niesio艂owskiego (pozyskanie - Janina Kostkiewicz) Dyplom nauczyciela szk贸艂 艣rednich Podanie o wszcz臋cie przewodu habilitacyjnego Fragmenty korespondencji w sprawie r臋kopis贸w z oflagu Fotografie
Data wydania: 2018-01-25
ISBN: 978-83-233-3953-3, 9788323339533
Wydawnictwo: Uniwersytetu Jagiello艅skiego
Stron: 276

Gdzie kupi膰

Ksi臋garnie internetowe
Sprawdzam dost臋pno艣膰...
Og艂oszenia
{}
Dodaj og艂oszenie
2 osoby szukaj膮 tej ksi膮偶ki
{}

Moja Biblioteczka

Ju偶 przeczytana? Jak j膮 oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widz臋, 偶e znasz ksi膮偶k臋 Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego? Koniecznie daj zna膰, co o niej my艣lisz w recenzji!
{}锔 Napisz pierwsz膮 recenzje

Moja opinia o ksi膮偶ce

Cytaty z ksi膮偶ki

O nie! Ksi膮偶ka Pedagogika humanizmu spo艂ecznego Andrzeja Niesio艂owskiego. czuje si臋 pomini臋ta, bo nikt nie doda艂 jeszcze do niej cytatu. Mo偶e jej pomo偶esz i dodasz jaki艣?
{} Dodaj cytat
  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatno艣ci
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Po艂udnie