Inscenizacje sztuk Szekspira stanowią jeden z najważniejszych elementów teatru Krzysztofa Warlikowskiego, należącego do najwybitniejszych współczesnych polskich reżyserów. To już ponad dziesięć realizacji, które wychodzą od interpretacji Jana Kotta, zmieniły definitywnie sposób czytania Szekspira w Polsce. Przeniosły punkty ciężkości z tego, co jednoznacznie polityczne, na to, co prywatne, ale w konsekwencji społeczne. Piotr Gruszczyński w rozmowach z Krzysztofem Warlikowskim prowadzi czytelnika przez teatralny labirynt reżysera, pokazując sposób myślenia artysty o teatrze i jego relacjach z rzeczywistością. Szekspir jest dobrym punktem wyjścia do opisania teatralnego światopoglądu Warlikowskiego. Okazuje się, że nie byłoby na przykład Oczyszczonych uznawanych za najważniejszy spektakl ostatnich lat bez pracy nad Szekspirem. Ale nie byłoby też kolejnych inscenizacji szekspirowskich bez Oczyszczonych. Krzysztof Warlikowski (ur. 1962). reżyser teatralny, wielokrotnie nagradzany twórca młodego pokolenia. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Sorbonie i w krakowskiej PWST, był asystentem Krystiana Lupy, Petera Bronka i Ingmara Bergmana. Reżyseruje w kraju i za granicą, m. in. w Paryżu, Nicei, Amsterdamie, Hanowerze, dotychczas zrealizował ponad trzydzieści spektakli, między innymi sztuk Szekspira (Makbet, Hamlet, Burza, Wieczór trzech króli), dramatów antycznych (Elektra, Bachantki). Inscenizował także dramaty współczesne, m. in. Bernarda-Marie Koltesa i Sarah Kane, jest również reżyserem oper (Don Carlos, Ubu Rex, Wozzeck, Ifigenia w Taurydzie). Laureat m. in. Paszportu Polityki (2003), Nagrody Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych (2003), francuskiego Orderu Kawalera Kultury (2004) oraz Nagrody Meyerholda za najwybitniejsze osiągnięcia w reżyserii światowej przyznanej w Moskwie w 2006 roku. Od 1999 związany z TR Warszawa. Piotr Gruszczyński (ur. 1965), krytyk teatralny, stale współpracujący z Tygodnikiem Powszechnym, Res Publiką Nową i Dialogiem. W 2003 wydał zbiór esejów Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, nominowany do Nagrody NIKE. Obecnie pracuje jako dramaturg w TR Warszawa.