Wstęp
Część I. Wokół problemów interpretacji
Monika Miczka-Pajestka
Widzenie świata a dziecięcy potencjał umysłu. Wokół problemów interpretacji
Seeing the world and the children’s mind potential. Discussing interpretation issues
Justyna Wojciechowska
Uniwersalizm zjawisk kształtujących znaczenia językowe w perspektywie dziecięcych interpretacji rzeczywistości
Universalism of phenomena shaping linguistic meanings in the perspective of children’s interpretations of reality
Katarzyna Sadowska, Marta Kędzia
Niedyrektywne koncepcje wspierania rozwoju dziecka do lat trzech według Emmi Pikler i Magdy Gerber – wprowadzenie do problemu
Non-directive concepts of supporting the development of a child at the age of up to three according to Emmi Pikler and Magda Gerber – introduction to the problem
Ewa Kochanowska
Wspólnota uczenia się drogą ku rozumieniu znaczeń przez dziecko
Learning community as the way to a child’s understanding of meanings
Ewa Musiał
Pozytywny klimat w zespole klasowym jako edukacyjny warunek konstruowania wiedzy przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej
A positive climate in class team as an educational condition the construction of knowledge by early school education pupils
Część II. DZIECKO W PRZESTRZENI SŁÓW I ZNACZEŃ
Alina Górniok-Naglik
Dziecko w kalejdoskopie wartości
A child in the kaleidoscope of values
Zbigniew Nowak
Kompetencja moralna dzieci na progu edukacji systematycznej
Moral competence of children at the beginning of systematic education
Kinga Kuszak
Interpretacje pojęcia wojny według uczniów klas starszych szkoły podstawowej
Interpretations of the notion of war according to senior years’ primary school students
Anna Rybińska
Współpraca w perspektywie dzieci w wieku przedszkolnym – zarys wyników badań własnych
Cooperation in the preschool children’s perspective – an outline of the results of the own research
Alina Kalinowska-Iżykowska
Edukacja matematyczna a kompetencje emancypacyjne uczniów – analiza podręczników do matematyki dla klas pierwszych
Mathematical education and emancipatory competences of students – analysis of mathematics textbooks for the first grades
Barbara Nawolska, Joanna Żądło-Treder
Działa(nie) i pozna(nie) w kształtowaniu u dzieci pojęcia miary masy
Taking action and experiencing in shaping the concept of measure
of mass in children
Urszula Szuścik
Plastyka i muzyka w edukacji dzieci i studentów
Fine arts and music in the education of children and academic students
Rafał Majzner
(U)słyszeć muzykę. Doświadczanie muzyki klasycznej przez dziecko
To hear music. Experiencing classical music by a child
Marta Kondracka-Szala
Muzyka popularna i dziecięce sposoby jej odczytywania – metodologiczno-teoretyczny zarys projektu badawczego
Popular music and children’s ways of reading it – methodological and theoretical outline of the research project
Alicja Mironiuk
Dziecko w wieku przedszkolnym jako uczestnik sztuki abstrakcyjnej, czyli kilka uwag o przełamywaniu stereotypów oraz poszukiwaniu rozwiązań
Kindergarten child as a participant of abstract art, or several remarks on overcoming the stereotypes and searching the solution
Agnieszka Janik
Między wolnością a podporządkowaniem – (pozorne) możliwości dziecięcej zabawy na wybranych podwórkach Przedmieścia Oławskiego we Wrocławiu
Between freedom and submission – (seeming) possibilities of children’s play in selected backyards of the Oława suburbs of Wrocław
Noty o autorach