Wśród wielu zadań stawianych przez otoczenie międzynarodowe i jednolity rynek Unii Europejskiej za najistotniejsze uznaje się podnoszenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Jak wykazuje bogate doświadczenie przedsiębiorstw japońskich, amerykańskich i zachodnioeuropejskich, jest to możliwe przez wprowadzenie strategii kompleksowego zarządzania przez jakość (total quality management). Na treść książki składają się dwa zasadnicze tematy:<pr> 1. Koncepcja i zasady zarządzania przez jakość (quality management). 2. Narzędzia i metody TQM (quality science). Swego rodzaju podsumowaniem rozważań zawartych w książce jest prezentacja trzech studiów przypadku wdrażania TQM oraz wyników badań przekrojowych przeprowadzonych w grupie polskich przedsiębiorstw. Jest intencją autorów, aby poza odbiorcą akademickim książka zainteresowała kadrę menedżerską i przez swą wieloaspektowość oraz interdyscyplinarność wspomagała rzeczywiste procesy tworzenia i wdrażania systemów TOM w polskich firmach.