Recenzja książki The Passionate Shepherd to His Love

"Come live with me and be my love"

Autor: @Christina ·18 minut
2022-09-24 Skomentuj 12 Polubień

'Shepherdess' by David Teniers the Younger,

"Namiętny pasterz do swej lubej" Christophera Marlowe'a doskonale wpisuje się w poetycki gatunek epoki. Poeci epoki elżbietańskiej używali poezji jako sposobu na wyrażenie swojego dowcipu i talentu. Jest prawdopodobne, że wiersz Marlowe'a był rozpowszechniany wśród jego przyjaciół na długo przed jego publikacją w 1599 roku w Anglii, sześć lat po śmierci poety. Za datę powstania uważa się ok. 1588 r. i prawdopodobnie wywołała ona wiele odzewów na długo przed jego publikacją kilkanaście lat później. Wśród nich znalazł się "The Nymph's Reply to the Shepherd" Sir Waltera Raleigha (data nieznana, ale przypuszczalnie około 1592 r.), który stanowi odpowiedź kobiety Marlowe'a. Wiersz Marlowe'a zainspirował także kilka innych godnych uwagi dzieł, które były podobne pod względem tonu i treści, w tym "The Bait" Johna Donne'a (1633), który również opiera się na dowcipie i seksualności, aby zabawiać czytelnika.

Poemat jest napisany w tradycji sielankowej wywodzącej się od greckiego poety Teokryta (III w. przed Chrystusem). Charakteryzuje się stanem zadowolenia oraz niewinną i romantyczną miłością. Wiejski lud jest przedstawiony w wyidealizowanej, naturalnej scenerii, kontemplując swój doskonały i spokojny świat, pozbawiony zmartwień i problemów życia w zatłoczonym mieście. Jak przystało na elżbietańskich poetów, Marlowe bawi się tradycyjną formułą. Wprowadza seksualność i włącza obrazy, które sprawiają, że błaganie pasterza wydaje się raczej śmieszne niż idealne.

Podmiot liryczny jest pasterzem, który zobowiązuje się dokonać niemożliwego, jeśli tylko iobiekt jego pragnień przyjmie jego prośby. Wiersz jest statyczny w czasie, bez historii i jasno określonej przyszłości. Liczy się tylko teraźniejszość. Nie ma żadnej sugestii, że poeta prosi kobietę o długoterminowe zaangażowanie; nie ma oferty małżeństwa ani nie oferuje długoterminowej wspólnej przyszłości. Zamiast tego prosi ją, aby zamieszkała z nim i szukała przyjemności w tej chwili. Użycie w tytule słowa „namiętność” sugeruje silne emocje, ale może również odnosić się do żarliwego pragnienia seksualnego posiadania kobiety, ponieważ nigdy nie ma żadnej deklaracji miłości. Pasterz składa wiele skomplikowanych obietnic, które na ogół są nieprawdopodobne, a czasami wręcz niemożliwe. Odpowiedź kobiety nigdy nie jest słyszana i nie jest ona obecna w żaden sposób, chyba że jako obiekt pożądania pasterza.

Przed skomponowaniem „Namiętnego pasterza do swej lubej” wczesna angielska poezja renesansowa najbardziej interesowała się romantyczną miłością. Wiersze te, w tym wiersze Sir Thomasa Wyatta i Henry'ego Howarda, były tradycyjnymi wierszami miłosnymi, charakteryzującymi się błaganiami odrzuconego zalotnika, który znalazłby ukojenie w kojącej atmosferze wiejskiego życia. Marlowe ulepszył tradycję, przekształcając ją w bardziej dynamiczny utwór. W rezultacie wiersz pozostaje długotrwałym i ważnym przykładem talentu elżbietańskiego poety. Jest zawarty w większości antologii literatury publikowanych do użytku akademickiego, w tym w siódmym wydaniu Norton Anthology of English Literature.

W pierwszej zwrotce podmiot liryczny niezidentyfikowany pasterz, błaga niezidentyfikowaną kobietę, aby przyszła i zamieszka z nim, wtedy wszystkie przyjemności będą osiągalne. Rozpoczyna zaproszeniem: "Come live with me, and be my love." Nie prosi jej, żeby za niego wyszła, ale tylko by z nim mieszkała. Propozycja jest po prostu wyrażona, a łatwość w jej zaoferowaniu oznacza, że kobieta powinna równie łatwo się zgodzić. Ponieważ jednak pasterz jest zmuszony do składania kolejnych obietnic, czytelnik może założyć, że początkowa oferta nie została dobrze przyjęta.

Obiecuje przyjemności, których doświadczą we wszystkich oprawach, jakich może dostarczyć natura. Ponieważ obiecuje, że para doświadczy tych przyjemności w różnych miejscach, wydaje się, że oczekuje, iż przyjemności tego świata będą głównie seksualne. Prosi kobietę, aby z nim zamieszkała, a dla elżbietańskiego poety, "Come live with me, and be my love" ma te same skojarzenia, jakie miałby dla czytelnika XXI wieku: kobieta zostaje zaproszona, aby przyjść i się kochać. "Valleys, groves, hills and fields, / Woods, or steepy mountains" to niektóre z miejsc, sugerowane przez pasterza, gdzie kobieta może mu się poddać i gdzie oboje mogą znaleźć przyjemność. Otwarta seksualność tej zwrotki jest odejściem od tradycyjnych dzieł literackich i romantycznych poematów miłosnych współczesnych poecie, które nie były tak odważne.

Druga strofa sugeruje porę roku dla zakochanych, która prawdopodobnie przypada na wiosnę lub lato, ponieważ byliby na dworze, a pasterz wyobraża sobie, że przyjemnie jest siedzieć i patrzeć, jak karmione są stada. Proponuje, aby inni pasterze żywili jego trzodę, ponieważ z kochanką u boku będzie teraz obserwatorem. Wspomina o słuchaniu "Melodious birds sing madrigals." Śpiew ptaków często sugeruje wiosnę, ponieważ powrót śpiewających ptaków sygnalizuje nadejście nowej pory roku. Ponieważ pierwsza strofa jasno wskazuje, że pasterz chce, aby kobieta została jego kochanką, w drugiej zwrotce —"And we will sit upon the rocks" — sugeruje, co będą robić gdy skończą uprawiać seks. Ta druga strofa, sama w sobie, stanowi przykład tradycyjnego tematu sielankowego, w którym spokojny pasterz obserwuje swoje stada, ciesząc się cichym odpoczynkiem na wsi i wszystkim, co oferuje. Jest to idealizacja formy, w której natura jest łagodna i bezpieczna, wypełniona "shallow rivers" i "melodious birds." We wczesnej tradycji pasterz był sam i marzył o kobiecie, którą kocha i o którą chce zabiegać. Ale w wierszu Marlowe'a dodanie pożądania seksualnego wprowadza kobietę na scenę; ona też będzie świadkiem karmienia stad i cieszenia się spokojem wiejskiego życia. Izolacja pasterza zostaje w ten sposób usunięta.

W ostatniej linijce drugiej zwrotki pasterz przywołuje: "madrigals" jako akompaniament dla wypoczywającej pary. Madrygał był włoskim importem do muzyki angielskiej końca XVI wieku. W elżbietańskiej Anglii formalny, bardziej skomplikowany, włoski arystokratyczny styl pieśni został zastąpiony lżejszym, bardziej romantycznym tonem i treścią – madrygałem. Tak więc włączenie madrygału przez pasterza stanowi obietnicę romantycznej rozrywki, która dopełnia obraz wesołości i lekkiego romansu, którym kobieta będzie się cieszyć, jeśli zgodzi się przyjąć błagania.

W trzeciej zwrotce pasterz oferuje pierwszą z wielu obietnic, których dotrzyma, jeśli kobieta zgodzi się z nim zamieszkać. Obiecuje, że zrobi dla niej "beds of roses." Jedno łóżko to za mało; zasługuje na więcej, chociaż z pewnością para nie potrzebowałaby więcej niż jednego łóżka. Ponadto obiecuje "a thousand fragrant posies." W istocie obiecuje niemożliwe, ale reprezentuje każdego chętnego kochanka, który posługuje się przesadą (rażącą przesadą), aby zwabić ukochaną. W tym przypadku kobieta byłaby pochowana w „pozycjach” lub kwiatach, co tworzy obraz bardziej głupi niż romantyczny. Warto zauważyć, że elżbietanie często komponowali krótkie epigramy. Te krótkie wiersze były często używane jako wyrazy miłości. Jeśli pasterz Marlowe'a używa ich w odniesieniu do tekstów pisanych, a nie kwiecistego hołdu, to zasypywanie kobiety wierszami miłosnymi jest pomysłem romantycznym, choć wciąż niepraktycznym.

Pasterz tak bardzo pragnie, by jego miłość do niego dołączyła, że nawet obiecuje ją ubrać. Kwiat mirtu był świętym kwiatem bogini Wenus i był uważany za symbol miłości. Kirtle był najbardziej zewnętrzną częścią garderoby, jaką nosiła kobieta elżbietańska; był to gorset bez rękawów z oczkami na wstążkę, która była sznurowana z przodu. Był noszony na koszuli lub bluzce, a nawet sukience i miał przymocowaną spódnicę. Kirtle był najbardziej elegancką częścią garderoby kobiety, więc plan pasterza, aby go ozdobić, był zgodny z elżbietańskim zwyczajem, ponieważ zwykle posiadał jakąś ozdobę.

W czwartej zwrotce kontynuuje swoją obietnicę, że ubierze kobietę. Jej „suknia” byłaby wykonana z „najlepszej wełny”. Ten obraz przekształca ciężką pracę strzyżenia w delikatne „ciągnięcie” wełny, bardziej pełne wdzięku i romantyczne zajęcie. W szesnastym wieku kobiety były powszechnie określane jako „płeć piękna”, a więc użycie słowa „fair” w odniesieniu do pantofli może również odnosić się do kobiety, której stopy te pantofle zdobią. Sprzączki tych pantofli byłyby z „najczystszego złota”, ponieważ gospodyni pasterza zasługiwałaby na wszelkie bogactwa, jakie może dostarczyć.

W piątej zwrotce zaczyna się wyłaniać obraz świeżo przystrojonej kochanki pasterza. 17 linijka dodaje słomiany pas i „pąki bluszczu” do kostiumu ozdobionego „koralowymi zapięciami” i „bursztynowymi ćwiekami”, które służą jako guziki. Gdyby kobieta potraktowała obietnice poety całkiem dosłownie, wyglądałaby jak wielki kwiecisty krzew, który mieni się złotem, koralem i bursztynem. W ostatnich dwóch linijkach piątej zwrotki podmiot liryczny powtarza swoją prośbę, aby kobieta rozważyła jego ofertę. Najpierw przypomina kobiecie, że obiecuje jej przyjemności, co ma nadzieję przekonać ją do spełnienia jego życzeń. Następnie powtarza pierwszą linijkę wiersza, zapraszając ją, by przyszła, zamieszkała z nim i była jego miłością. Nie ma potrzeby powtarzać wszystkich obietnic o nieskończonej miłości, słodkich posłaniach z róż czy ubraniach, które dla niej uszyłby. Zamiast tego zakłada, że będzie pamiętać jego obietnice i jeśli uzna je za satysfakcjonujące, zdecyduje się do niego dołączyć. Powtórzenie pierwszej linijki jasno pokazuje, jak łatwy i prosty byłby wybór kobiety, aby dołączyć do zakochanego pasterza, ale na wszelki wypadek, gdyby potrzebowała więcej perswazji, używa ostatniej zwrotki, aby zaoferować kilka dodatkowych zachęt.

W szóstej i ostatniej zwrotce wykorzystuje ostatnią okazję, by przypieczętować układ i przekonać kobietę, by zrezygnowała z czystości na rzecz jego błagań. Jeśli kobieta zgodzi się być jego miłością, pasterz obiecuje, że jego "swains" będą tańczyć i śpiewać. „Swain” był powszechnym słowem oznaczającym pasterza, a w XVI wieku oba słowa były używane zamiennie, aby stworzyć bardziej przychylny wizerunek pasterzy. Życie pasterza to była ciężka praca, a określenie go jako „swain”, co może również odnosić się do szarmanckiego kochanka, przywołuje bardziej romantyczny obraz.

Tak więc idylliczna natura, którą w ten sposób opisał pasterz, jest dodatkowo wzmocniona obrazem łabędzi, które będą tańczyć i śpiewać każdego ranka dla rozrywki kochanka. Obecny czas jest ściśle określony w maju, na wiosnę, tradycyjnym okresie godowym natury. Poeta umieścił różnorodne obrazy z natury, w tym scenerię, łóżko i ubranie, które przypominają czytelnikowi, że natura koncentruje się przede wszystkim na reprodukcji. Jeśli kobieta przyjdzie i zamieszka z nim, każdy dzień będzie szczęśliwy i wypełniony śmiechem, śpiewem i tańcem.

W wersecie 23 pasterz powtarza werset 19 z niewielką, ale ważną modyfikacją. Zamiast przyjemności, aby ją przekonać, nacisk kładziony jest na „rozkosze”, które skłonił jej umysł do wyobrażenia. Wszystkie jego obietnice były wyobrażeniami pełnego nadziei kochanka. Miał nadzieję, że przekona jej umysł, a nie serce. Pasterz opisał wyimaginowany świat, który, jak ma nadzieję, skłoni kobietę do przyłączenia się do niego, używając rozumu, jeśli nie serca. Ostatnia linijka jest powtórzeniem początkowej, wzmacniając względną łatwość, z jaką kobieta powinna się zmierzyć przy podejmowaniu decyzji. Decyzja jest tak prosta, jak jednosylabowe słowa pasterza: "live with me, and be my love."

W „Namiętnym Pasterzu do swej Lubej” Marlowe maluje obraz idyllicznej natury bez realnych niebezpieczeństw. W tym wyimaginowanym życiu nie ma żadnych obowiązków, ponieważ pasterz wyobraża sobie, że para będzie patrzeć, jak inni „pasterze karmią swoje stada”, nie wspominając jednocześnie o własnej trzodzie, za którą jest odpowiedzialny. Nie ma również wzmianki o wilkach lub drapieżnikach, które mogą polować na stado. Pasterz następnie zaprasza swoją kochankę, aby w maju doświadczyła wszystkich przyjemności, jakimi para może cieszyć na wsi. To, że będą leżeć w „łóżkach z róż”, sugeruje, że para będzie się kochać na zewnątrz i bez schronienia. Dodatkowo na „łożach z róż” prawdopodobnie znalazłaby się pokaźna liczba kolców, które gwarantują zmniejszenie pasji pasterskiej. W XXI wieku średnia temperatura w maju w Anglii wynosiła 59 stopni Fahrenheita, z deszczem przez co najmniej połowę dni w miesiącu. Prawdopodobnie pogoda była podobna w czasach Marlowe'a, więc leżenie na zewnątrz bez schronienia mogło być raczej mokre i chłodne. Noce byłyby jeszcze chłodniejsze niż dni, zwłaszcza na „wzgórzach”, w cieniu „lasów” lub na wyższych wzniesieniach „stromistej góry”.

Pasterz obiecuje również, że dostarczy swojej pani „suknię z najdelikatniejszej wełny”, wełnę, którą „wyciągnie” z „ładnych jagniąt”. Dorosła owca może ważyć od 150 do 200 funtów, a nawet jagnię na tyle dojrzałe, że można je strzyc, byłoby dość ciężkie. Praca przy użyciu ówczesnych narzędzi do strzyżenia nawet jednego baranka byłaby ciężką pracą, nie mówiąc już o „ciągnięciu” wełny rękami.

Ze względu na potrzebę ochrony owiec przed drapieżnikami, strzyżenie jagniąt, zaganianie stada na świeże pastwiska i często nieprzyjemną pogodę, pasterze nie mieliby co rano czasu na tańce i śpiewy dla rozrywki pani. I chociaż pasterz troszczy się o ubieranie swojej kochanki w wełnę, nie myśli o karmieniu swojej miłości. Co ona ma jeść? Pasterz nigdy nie bierze pod uwagę jedzenia, ponieważ w jego wyimaginowanym świecie jedzenie nie jest konieczne. Jego zaloty to fantazyjne zadumy kochanka, który dąży tylko do spełnienia swojej pasji, nie myśląc o prawdziwych potrzebach życia. Marlowe tworzy ładny obraz natury, ale daleko mu do rzeczywistości ciężkiej pracy i niebezpieczeństwa, z jakimi często borykali się pasterze.

Wiersz jest statyczny. W utworze nie ma ruchu w czasie, przeszłości ani przyszłości. Pasterz nie proponuje długoterminowej umowy, kiedy prosi kobietę, aby przyszła, zamieszkała z nim i była jego miłością. Nie ma oferty małżeństwa ani sugestii, że razem założą dom. Pasterz okryje swoją kochankę „tysiącem pachnących bukietów”, ale raz zerwane kwiaty zaczną obumierać. W ciągu kilku minut zaczną więdnąć, a ich łodygi opadają coraz bardziej z każdą mijającą chwilą. Ten sam los czeka „pas ze słomy i pączków bluszczu”, który również szybko rozpadnie się po stworzeniu. Czynności, które opisuje pasterz, dotyczą chwili obecnej. Nie oczekuje wspólnego lata ani jesieni i zimy, które nieuchronnie nadejdą. Jest tylko chwila, w której będą razem. W końcu jednak wtrąciły się realia życia. Para potrzebowałaby jedzenia, i mieszkania by żyć, rodziłyby się dzieci, a życie ciągle biegło by dalej. W prośbie pasterza brakuje świadomości nieuchronności upływu czasu i zmiany życia.

Argumentem w każdym dziele literackim jest główna idea autora. Argument pasterza ujawnia wysiłki, by przekonać niewidzialną kobietę, że powinna zostać jego kochanką. Pasterz przedstawia szereg argumentów, które mają być przekonujące, ale głównym argumentem jest to, że wszelka przyjemność będzie dla niego dostępna.

Obrazowanie odnosi się do „obrazów mentalnych” stworzonych przez tekst. Relacje między obrazami mogą sugerować ważne znaczenia w wierszu, a za pomocą obrazów poeta używa języka i środków, takich jak metafora, aluzje, a nawet aliteracja, aby stworzyć znaczenie i fakturę. Na przykład wers „Zrobię Ci łóżka z róż” sugeruje romantyczny obraz, który nie pasuje do rzeczywistości róż z cierniami. Ponieważ obraz jest tak mocny i ponieważ większość czytelników kojarzy róże z obrazem miłości, czytelnicy prawdopodobnie nigdy nie przestaną się zastanawiać, jak nieromantyczne byłoby łóżko z ciernistych róż. Skuteczne obrazowanie w poezji pozwala czytelnikowi zagłębić się w wiersz i doświadczyć go wszystkimi zmysłami.

Grecki poeta Teokryt po raz pierwszy stworzył wiersz pasterski, pisząc wiersze przedstawiające życie sycylijskiego pasterza. Teokryt stworzył obraz cichego spokoju i harmonii wśród pasterzy żyjących w wyidealizowanym środowisku naturalnym. Jego pasterze charakteryzowali się stanem zadowolenia i przyjacielską rywalizacją wśród przyjaciół. Miłość była dla nich romantyczną, a nie seksualną tęsknotą. Teokryt został następnie skopiowany przez rzymskiego poetę Wergiliusza, którego elegie wywarły silny wpływ na wczesnoangielskich poetów renesansowych. Wergiliusz dodał kilka ciemniejszych elementów, w tym smutek, jaki pasterz odczuwa po śmierci innego pasterza. Wergiliusz zawierał również sugestie współczesnych problemów i stworzył silniejszy kontrast między wiejskim życiem wiejskim a niebezpieczeństwami życia miejskiego.

Marlowe prawdopodobnie studiował poetów pasterskich podczas swojej klasycznej edukacji w Cambridge, ale nie był pierwszym angielskim poetą, który przyjął tradycję pasterską. Edmund Spenser zapoczątkował nurt elżbietański w 1579 roku wraz z The Shepheardes Calender, do którego szybko dołączyli Sir Philip Sidney i Robert Greene, którzy stworzyli własne dzieła. Marlowe jednak stworzył własną poetycką formę, wstawiając seksualność i wyolbrzymiając obrazy. Przed nim pasterz prowadził romantyczne, choć niewinne romanse, a sielanka było konwencjonalna, ze sztucznym językiem i pasterzami mówiącymi dworskim językiem arystokraty. Marlowe naginał zasady wprowadzając seksualność, tworząc własną tradycję. Ton „Namiętnego Pasterza do swej lube” sugeruje parodię tradycji. Pasterz Marlowe'a prosi kobietę, aby wyobraziła sobie idylliczne życie, które jest nie tylko niemożliwe, ale wręcz śmieszne pod wieloma względami. Wyolbrzymiając i tworząc te absurdalne obrazy, poeta sugeruje, że tradycji sielankowej nie należy traktować zbyt poważnie.

Poemat przedstawia obraz zalotów, który nie ma zbyt wiele ugruntowania w rzeczywistości, ale jak większość utworów poetyckich odzwierciedla niektóre zagadnienia okresu, w którym powstał. Młode kobiety w elżbietańskiej Anglii uczono, że muszą być posłuszne rodzicom bez pytania, a kiedy wychodziły za mąż, oczekiwano od nich bezwzględnego posłuszeństwa swoim mężom. Uczono ich również, że dobre małżeństwo, dobrze utrzymany dom i wychowywanie dzieci to ich główne role w życiu. Córki arystokratów uczyły się prowadzenia gospodarstwa domowego, ogrodnictwa i robótek ręcznych oraz religii. Niewiele kobiet było formalnie wykształconych, ale wszystkie młode kobiety znały swoją rolę posłusznych córek lub żon. Duchowni wykorzystywali niedzielne kazania, aby przypomnieć o obowiązku bycia posłusznej ojcu i mężowi, każdej dziewczynie i kobiecie.

Nie było szkół dla kobiet, które, jeśli w ogóle były wykształcone, uczyły się w domu albo przez duchownych, albo przez wychowawcę wynajętego przez rodzinę. W przypadku córek zamożnych małżeństwa często aranżowali rodzice, podczas gdy niższe klasy czasami zawierały małżeństwa z miłości. Bardzo często jednak młode kobiety wychodziły za mąż z powodów majątkowych lub politycznych. Często to ojciec młodej dziewczyny, a jeśli już nie żył, jej brat lub wujek decydował o wyborze oblubieńca, a rodzina miała zapłacić posag.

Nie było minimalnego wieku, w którym młoda dziewczyna mogła wyjść za mąż, a w połowie szesnastego wieku dziewczęta w wieku czternastu lat często wychodziły za mąż. Jednak pod koniec wieku przeciętny wiek panny młodej wynosił dwadzieścia trzy lata. Umowy małżeńskie zostały przypieczętowane umową, a nie ceremonią ślubną, a panny młode były uważane za zamężne po tym, jak para skonsumowała umowę. Od młodych kobiet oczekiwano czystości przed ślubem, więc jeśli chodzi o wiersz Marlowe'a, niewiele kobiet byłoby tak niepraktycznych, by wysłuchać próśb pasterza.

Pasterz Marlowe'a poświęca znaczący opis temu, jak mógłby ubrać swoją ukochaną, gdyby zgodziła się być jego kochanką. Chociaż pasterz ubierał ją w czapkę z kwiatów, kirtle haftowany mirtem, suknię z najlepszej wełny i pantofle ze złotymi sprzączkami, ubieranie kobiety elżbietańskiej było nieco bardziej skomplikowane, niż sugeruje pasterz. Kobiety w XVI-wiecznej Anglii ubierały się na różne sposoby, podobnie jak kobiety w XXI wieku. Wybór ubioru kobiety może zależeć od jej statusu społecznego, wieku, miejsca zamieszkania, pogody, aktywności zaplanowanej na dany dzień oraz jej osobistych preferencji.

Większość elżbietańskich kobiet nosiła kilka warstw odzieży. Pierwszą częścią garderoby była prosta koszula, która służyła jako bielizna. Kobieta też nosiłaby skarpetki, chociaż pasterz nie planuje ubierać w skarpetki swojej kochanki. Kobieta elżbietańska mogła nosić wełniane skarpetki, chociaż gdyby miała pieniądze, mogłaby nosić jedwabne pończochy. Jej skarpetki sięgały tuż nad kolana. Gospodyni pasterza potrzebowałaby też gorsetu.

Kobieta elżbietańska nosiła również spódnicę w kształcie koła, zwaną fortugałem, kiedy ubierała się bardziej formalnie. Ponieważ pasterz planuje zajęcia na świeżym powietrzu, kobieta musiałaby również założyć wełnianą halkę pod nim, w przeciwnym razie będzie jej zimno. Może dodać dodatkowe wypełnienie w talii, zwane bumrollem. Wreszcie poszukiwana kochanka mogła założyć kaftan, który ofiarował jej pasterz. Kirtle to najbardziej zewnętrzna część garderoby, jaką nosiłaby kobieta elżbietańska; był to gorset bez rękawów z oczkami na wstążkę, która była sznurowana z przodu. Byłby noszony na koszuli lub bluzce, a nawet sukience i miałby do niego przymocowaną spódnicę. Kirtle byłby najbardziej elegancką częścią garderoby kobiety, więc plan pasterza, aby ozdobić kobiecy kirtle, byłby zgodny z elżbietańskim zwyczajem, ponieważ kirtle były zwykle ozdobione jakąś ozdobą.

Ostatnią warstwą kobiety byłaby suknia, która nakładana jest na wszystkie inne warstwowe części garderoby. Może zdecydować się dodać kryzy na szyję i nadgarstki, biżuterię i prawdopodobnie trochę makijażu. Ponieważ wiele kobiet elżbietańskich również nosiło wyszukane peruki, należałoby poświęcić trochę czasu na ubieranie i umieszczanie peruki, po czym można by do peruki dodać wyszukaną siateczkę jako dekorację. Gdyby padało, jak to często bywało w maju, miłość pasterza mogła również nosić płaszcz.

Pasterz najwyraźniej nie zdaje sobie sprawy, że przeciętna kobieta elżbietańska potrzebowałaby pomocy w codziennym zakładaniu tego skomplikowanego stroju. Czas spędzony na ubieraniu się i rozbieraniu być może ostudziłby pasję pasterza.

Ponieważ poezja angielskiego renesansu nie była recenzowana, najlepszym sposobem na zrozumienie wpływu wiersza Marlowe'a jest rozważenie jego miejsca w dorobku Marlowe'a, jego miejsca w kanonie literackim i jego wpływu na innych poetów. Tłumaczenie tekstów łacińskich na angielski było powszechną rozrywką poetów elżbietańskich, a Marlowe'owi przypisuje się kilka tłumaczeń, w tym The First Book of Lucan (ok. 1582) i Miłostki Owidiusza (ok. 1582). Marlowe napisał także siedem sztuk. Oprócz „Namiętnego Pasterza do swej lubej” napisał dłuższy wiersz „Bohater i Leander” (nieukończony w chwili jego śmierci) oraz dwa krótsze wiersze "Dedicatory Epistle to Mary, the Countess of Pembroke" i "Epitaph on Sir Roger Manwood." Spośród krótszych wierszy Marlowe'a tylko "Namiętny Pasterz" został szeroko omówiony.

Antologie literatury angielskiej, takie jak Norton Anthology of English Literature, zazwyczaj zawierają tylko jedną sztukę Marlowe'a, Dr. Faustusa; jego dłuższy wiersz „Bohater i Leander”; i „Pasterza”. Bardziej uogólnione antologie literatury, takie jak Wstęp do literatury Bedforda i Wstęp do literatury Nortona, zawierają tylko „Namiętnego pasterza”. Jego włączenie do antologii stanowi ważną wskazówkę na temat wpływu tego wiersza Marlowe'a, ponieważ często jest to jedyna reprezentacja jego twórczości, którą należy uwzględnić.

Moja ocena:

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
The Passionate Shepherd to His Love
The Passionate Shepherd to His Love
Christopher Marlowe
10/10
This work has been selected by scholars as being culturally important and is part of the knowledge base of civilization as we know it. This work is in the public domain in the United States of Ame...
Komentarze
The Passionate Shepherd to His Love
The Passionate Shepherd to His Love
Christopher Marlowe
10/10
This work has been selected by scholars as being culturally important and is part of the knowledge base of civilization as we know it. This work is in the public domain in the United States of Ame...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Pozostałe recenzje @Christina

Poezje
Strata i pamięć

@ObrazekNapisana w 1849 roku Annabel Lee została opublikowana w tym samym roku, zaledwie dwa dni po śmierci Poego, 7 października. Ukazała się w dwóch gazetach, Richmo...

Recenzja książki Poezje
The Devil and Tom Walker: Short Horror Stories
The Devil Wears a Suit and Tie

@Obrazek Diabeł i Tom Walker został po raz pierwszy opublikowany w 1824 roku jako część zbioru opowiadań Washingtona Irvinga Tales of a Traveller. Historia została zaw...

Recenzja książki The Devil and Tom Walker: Short Horror Stories

Nowe recenzje

The Love Hypothesis
Miłosne hipotezy
@nocna_gwiazdka:

Olive Smith chce zostać doktorantką. Przed samą rozmową kwalifikacyjną zalicza pierwszą wpadkę, ale że nie jest w stani...

Recenzja książki The Love Hypothesis
Spowiedź legionisty
Legionistą na całe życie
@MichalL:

"Spowiedź legionisty" to przede wszystkim duża niespodzianka w kwestii pojmowania Legii Cudzoziemskiej, porównując dla ...

Recenzja książki Spowiedź legionisty
Morderca z wiatraka. Piotr Trojak - nożownik pedofil
Grillowanie z mordercą
@MichalL:

Tczew to dzisiaj mało atrakcyjne miasto, w którym życie zamiera średnio po dwudziestej drugiej, a autor tej pozycji dor...

Recenzja książki Morderca z wiatraka. Piotr Trojak - nożownik pedofil
O nas Kontakt Pomoc
Polityka prywatności Regulamin
© 2022 nakanapie.pl