Recenzja książki The Devil in Love

Diabelska miłość

{} WYBÓR REDAKCJI
@Little_Lotte@Little_Lotte · 2020-10-18


25 września 1792 r. Na Place du Carrousel w Paryżu Jacques Cazotte został zgilotynowany, pogodzony z faktem, że zginął wierny Bogu i królowi. W poprzednich miesiącach napisał wiele tekstów „objawienia”, często przesiąkniętych mistycyzmem, w których dzielił się swoimi „wizjami” asymilującymi Rewolucję z Szatanem.

Dwadzieścia lat wcześniej, w 1772 roku, ukazał się Zakochany diabeł z podtytułem „Wiadomości hiszpańskie”, który okazał się wielkim sukcesem. Bohater narratora, Alvare, pochodzący z Hiszpanii, jest kapitanem straży króla Neapolu. Interesuje się duchami i kliką, do której towarzysz oferuje mu inicjację. Kilka dni później, w ruinach Portici, rzuca wyzwanie diabłu w obecności świadków.
Następnie pojawia się jako głowa wielbłąda, a następnie suka, która zmienia się w kobietę. Młody człowiek, wrócił do domu, przyjął usługi tej łaskawej Pani, która wydaje się być kobietą i nazywa Biondetta. Stopniowo zakochuje się w niej, ucieka z nią do Wenecji i postanawia zabrać ją do Hiszpanii, aby uzyskać zgodę własnej matki na poślubienie jej. Jednak ta podróż była usiana pułapkami i podczas burzliwej nocy Biondetta pojawia się ponownie w przebraniu Belzebuba.

Autor przeciwstawia się duchowi Oświecenia, do którego przywiązanych jest wielu jemu współczesnych. Przekonania Cazotte'a, podobnie jak jego artystyczna wrażliwość, sprawiają, że odwraca się od kultu racjonalności. Wydaje się więc bardziej, że jest prekursorem pewnej formy romantyzmu i fantastycznej literatury, które będą dominować w następnym stuleciu. Zakochany Diabeł reprezentuje wybór przeciwko zimnemu rozumowi; przede wszystkim tekst wybitnie swobodny i niejednorodny, zapożyczony ze starożytnych opowieści, a zarazem zapowiadający fantastyczność, odważnie koncentruje się na postaci diabelskiej o kobiecych wdziękach. Poza kategoriami takimi jak prawda i fałsz, dobro i zło, męskie i żeńskie, których tekst nieustannie podkreśla cudowności lub fantastyczności, subtelnie iz wdziękiem, jak we śnie, postawione pytanie o tożsamość, wprawioną w ruch przez miłość.

Jednym ze źródeł uroku (w podwójnym sensie przyciągania i czarowania), jaki wywiera opowiadanie Cazotte'a, jest bogactwo i niejednorodność wszechświatów, z których jest zapożyczone, budząc zarówno poczucie swojskości, jak i osobliwość.
Centralna postać Biondetta jest kluczowym elementem niejednoznaczności. Narrator nie wie, czy jest to chłopiec czy dziewczynka i na przemian nazywa ją Biondetto i Biondetta.
Następnie Alvare, a wraz z nim czytelnik, gubi się w jej kolejnych wcieleniach.
Kim jest? Biondetta twierdzi, że jest sylfą, która uformowała się, by ofiarować się bohaterowi. W końcu jednak mówi: „Musisz wiedzieć, kim jestem… Jestem diabłem, mój drogi Alvare, jestem diabłem." Bohater ponownie widzi w miejscu Biondetty głowę wielbłąda. Ale wtedy może to być sen. Co więcej, postać jest na przemian czysta i uwodzicielska, uległa i władcza, odległa i bliska, ​​niewolnica i kochanka.
Cała narracja aranżuje niejednoznaczność poprzez wybór pierwszej osoby: młody Alvare, źródło narracji, budzi wiele wątpliwości. Poddany najpierw doświadczeniu, kiedy ucieka przed Duchami, opowiada o swojej ignorancji i niepewności. Przede wszystkim do możliwego opętania przez duchy dodaje się kolejną hipotezę: rosnący urok Biondetty pogrąża go w romantycznym zamieszaniu. Sam mówi: „Prawie zapomniałem, że jestem twórcą uroku, który mnie zachwycił. Jak zatem czytelnik może ufać temu, kto opowiada tę historię, pewne epizody są przedstawiane tak, jak się mu przyśniło.

Oczywiście Cazotte chciał pogrążyć czytelnika w tej samej niepewności, co swoją postać, w miejscu typowym dla fantastyczności, gdzie ani wersja fantazyjna, ani racjonalne wyjaśnienie nie mogą w pełni zwyciężyć. W tej porażce rozumu i pewników możemy przeczytać stanowisko Cazotte'a, czasami przedstawiane jako bliskie nurtowi iluminatów, w reakcji na racjonalizm myśli oświeceniowej.

Jak zostało powiedziane, opowiadanie Cazotte'a zapowiada jedną z cech fantastyczności, którą jest nierozstrzygalność. Czy celem opowieści nie może być refleksja nad ludzką naturą, odporność, na pewniki? Czy to ofiara złożona z chęci poznania, czy też miłosnej namiętności (z Biondettą), dusza ludzka pojawia się tutaj tak szybko, że tworzy dla siebie duchy i fikcje.

Pomysł ten odzwierciedla również motyw przebrania, motyw diabła, ale także walc masek, widoczny w epizodzie weneckim.

Biondetta, usprawiedliwia swoje kolejne kłamstwo Alvare'owi następującym stwierdzeniem: „Musiałeś się mylić, żeby w końcu stać się rozsądnym. Twój gatunek wymyka się prawdzie; Tylko oślepiając możesz być szczęśliwy. " Czy autor nie rozmawia tam ze swoim czytelnikiem? I faktycznie opowiadanie Cazotte'a jest fikcją, która sama generuje fikcje i sny, których bohaterowie, zaczynając od bohatera-narratora, są tak samo jak ofiary, zdobyczą, żeby nie powiedzieć twórcami. .Ten aspekt wyjaśnia, dlaczego Zakochany diabeł był przedmiotem badań Jacquesa Lacana, który nieustannie podkreśla nieredukowalną część fikcji w umysłach i życiu ludzi.

W świecie, który jest naprawdę naszym własnym, tym, który znamy, bez diabłów, sylfów i wampirów, zachodzi zdarzenie, którego nie można wyjaśnić prawami tego samego znajomego świata. Ktokolwiek dostrzeże wydarzenie, musi wybrać jedno z dwóch możliwych rozwiązań: albo jest to złudzenie zmysłów, wytworem wyobraźni i praw świata, wtedy pozostaje tym, czym jest. ; albo zdarzenie faktycznie miało miejsce, jest częścią rzeczywistości, ale wtedy ta rzeczywistość rządzi się nieznanymi nam prawami. Albo diabeł jest iluzją, wyimaginowaną istotą; albo naprawdę istnieje, tak jak inne żywe istoty: z zastrzeżeniem, że rzadko się go spotyka. Fantastyczne jest wahanie, jakiego doświadcza istota znająca tylko prawa natury, w obliczu pozornie nadprzyrodzonego wydarzenia.
Ocena @Little_Lotte:
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
Książka The Devil in Love
The Devil in Love
Jacques Cazotte
{}10/10
The Devil in Love is an occult romance by Jacques Cazotte which tells of a demon, or devil, who falls in love with a young Spanish nobleman named Don Alvaro, an amateur human dabbler, and attempts, i...
Komentarze

Pozostałe recenzje @Little_Lotte

Książka Wilhelm Tell

 Czy szwajcarska legenda o małej alpejskiej rewolcie na początku XIV wieku może nas czegoś nauczyć o Erze Rewolucji,...

Książka Faust. Tragedii część pierwsza i druga

Goethe był przekonany, że człowiek nigdy nie rozwiąże zagadki egzystencji w granicach syntetycznej koncepcji świata....

Nowe recenzje

Książka Księga Bezimiennej Akuszerki

"Przestała mówić. Przestała nucić, śpiewać, gwizdać. Czuła się jak dzikie zwierzę, jak szop zaszyty w swojej norze na z...

Książka Awers

12 różnych opowiadań kryminalnych. 12 znanych pisarzy z naszego kraju. Czy lubicie antologie?? Czytacie?? Ja od czasu...

Książka Nigdy nie zapomnisz

Każdy z nas chociaż raz w życiu był zakochany. Możemy polemizować o rodzajach miłości, jednak w dzisiejszych czasach ci...

nakanapie.pl
{} {} {}
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2020 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe