Świat gestów i symboli

Recenzja książki Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej

@oficynaIMPULS@oficynaIMPULS · 2013-02-05
W ostatnich tygodniach 2010 roku, nakładem Wydawnictwa Impuls ukazała się (godna uwagi) książka Agnieszki Lasoty „Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej.” Jak czytamy we wprowadzeniu publikacja niniejsza to: „pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności językowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa.” Nie tylko to jednak stanowi o wartości tej publikacji. Warto ją zarekomendować jeszcze z kilku powodów.
Autorka w przejrzysty sposób łączy wyniki badań z wywodem teoretycznym. W siedmiu rozdziałach czytelnik odnajduje: omówienie gestykulacji i symboliki w procesie komunikowania, strategie komunikacyjne dzieci wykorzystywane w porozumiewaniu z rodzicami, opis komunikacji niejęzykowej w sytuacjach zadaniowych, zabawowej i interakcyjnej, analizę roli rodzica w rozwoju gestykulacji i symbolizacji u małego dziecka. Powyższe zagadnienia omawiane są w oparciu o przeprowadzone badania, których metodologią oraz refleksją naukową autorka spina wywód.
Zagadnienie sprawnego, satysfakcjonującego komunikowania stało się w ostatnich latach częstym tematem przeróżnych rozpraw i publikacji. Na grupie dzieci jednak rzadziej przeprowadza się badania i dokonuje odpowiednich klasyfikacji. Dlatego tym bardziej książka Agnieszki Lasoty ważna jest dla poznawania problemu komunikacji dzieci osiemnastomiesięcznych i dwuipółletnich.
Autorka podejmując się prezentacji koncepcji dotyczących nabywania języka przez dzieci zwraca uwagę na bardzo istotne różnice między stroną czynną a bierną komunikacji. Uświadomienie sobie różnic dzielących mówienie i rozumienie stanowi ważny krok w rozwijaniu kompetencji dziecka. Takie spostrzeżenia ważne są nie tylko dla pedagogów, ale i dla rodziców. Byłoby dobrze popularyzować wybrane treści tej publikacji.
Książka jest ważna i powinna wzbudzić zainteresowanie z racji na obszerne omówienie na sposób monograficzny i empiryczny problemu zaburzeń rozwoju językowego. To trudne i wielowarstwowe zagadnienie autorce udało się przekazać w sposób klarowny czytelny nawet dla osób nie zajmujących się zawodowo zagadnieniem.
Dla osób profesjonalnie zainteresowanych komunikacją dzieci niezwykle inspirujące do poszukiwań i obserwacji są prezentowane badania i wnioski w nich płynące.
Po publikację, przynajmniej po jej fragmenty powinni koniecznie sięgnąć rodzice. Szczególnie zapoznać warto tę grupę z siódmym rozdziałem traktującym o zależnościach jakości interakcji rodzic –dziecko. Zdolności komunikacyjne dzieci zależą bowiem między innymi od wartości powyższych kontaktów.
Summa summarum, autorce udało się stworzyć obszerny, ciekawy tekst inspirujący do refleksji i dalszych poszukiwań czytelniczych.

Autor: Katarzyna Bocheńska-Włostowska

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
{}
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
{}
Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej
Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej
Agnieszka Lasota
{}10/10
Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i ...
Komentarze
Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej
Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej
Agnieszka Lasota
{}10/10
Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i ...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
{}
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
{}

Pozostałe recenzje @oficynaIMPULS

Przestrzenie temporalne w pedagogice
Ewa Kobyłecka

XXI wiek to czas gwałtownych zmian kulturowych, które wymagają dostosowania praktyki dydaktycznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej do wyzwań współczesnego św...

{} Recenzja książki Przestrzenie temporalne w pedagogice
Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II
Podręcznik do programu nauczania ortografii w klasach I–III "Moi przyjaciele z Literkowa. Klasa II

Sz czy rz, a może ż zamiast rz. U czy ó, wstawiamy ś czy si, ch czy h? Tak naprawdę język polski roi się od takich pułapek, w które możemy wpaść nawet wówczas, kiedy zna...

{} Recenzja książki Moi przyjaciele z Literkowa w domu. Podręcznik do ortografii- KLASA II

Nowe recenzje

Cztery siostry 1925-1945. Zakładnicy wolności
Cztery siostry
@mrsbookbook:

Drugi tom z serii Zakładnicy wolności wciągnął mnie już od pierwszych stron. Córki Florentyny i Konstantego są już ...

{} Recenzja książki Cztery siostry 1925-1945. Zakładnicy wolności
Martwiec
A W LESIE DRZEMIE ZŁO
@czerwonakaja:

No i w końcu jestem na bieżąco, trzynasta część cyklu za mną i choć już czuć tak zwane zmęczenie materiału, to gdy poja...

{} Recenzja książki Martwiec
Już nigdy Pan nie będzie smutny
Już nigdy Pan nie będzie smutny
@ladybird_czyta:

Nigdy bym nie przypuszczała, że ta przypadkowo kupiona książka pozostawi we mnie taki ślad, że wywoła tak silne i głębo...

{} Recenzja książki Już nigdy Pan nie będzie smutny
  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Południe