Pedagogika specjalna jest nie tylko teoretyczną subdyscypliną pedagogiki ogólnej, ale jednocześnie nauką o zdecydowanie praktycznym charakterze. Staje się obecna w każdej sferze życia od edukacji poczynając na biznesie kończąc. Publikacja jest poświęcona pedagogice specjalnej w ujęciu historycznym i jest podzielona na cztery części. W pierwszej znajdziecie Państwo informacje dotyczące historii założeń tej dyscypliny naukowej z uwzględnieniem przemian w sytuacjach edukacyjnych, rehabilitacyjnych i poradnictwie. Rozdział drugi został dedykowany oligofrenopedagogice, tyflopedagogice, surdopedagogice, resocjalizacji, logopedii, opiece i wsparciu terminalnie chorych. Rozdział trzeci traktuje o historii podejmowanych działań w terapiach tych, których pozycja i efekty znane są od dawna oraz tych, które znajdują zwolenników jeszcze w wąskim gronie. W rozdziale czwartym zaprezentowana została, z perspektywy historii wychowania, przestrzeń pedagogiki specjalnej ze swoimi najbardziej sławnymi reprezentantami.