Publikacja rozpoczyna cykl poradników dla nauczyciela ukazujących wiedzę statystyczną i probabilistyczną w takim stylu, w jakim nauczyciel powinien przekazywać ją swoim uczniom. składa się z zestawu jednostek dydaktycznych, rozwijających poszczególne zagadnienia statystyczne czy probabilistyczne. Każda jednostka dydaktyczna zawiera następujące elementy:problem do rozwiązania, wprowadzający w matematyczną tematykę jednostki i mający pobudzić zainteresowanie czytelnika;zadania, które służą stopniowemu wyeksponowaniu matematycznego sensu działań będących przedmiotem rozważań w tej jednostce i pytania podejmujące dialog z czytelnikiem w trakcie jego rozumowań matematycznych;porcję wiedzy teoretycznej, wieńczącej wcześniejsze poszukiwania i odkrycia czytelnika;zestaw problemów do samodzielnego rozwiązania, dających okazję do wykorzystania i ugruntowania zdobytej już wiedzy;obszerny komentarz dydaktyczny dotyczący danej jednostki.riały, które stanowią kanwę tej książki autorka zebrała podczas wieloletnich zajęć z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki ze studentami Studium Zawodowego Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, a także podczas licznych warsztatów z nauczycielami matematyki szkół podstawowych i średnich.