W opracowaniu zebrano i uporządkowano wiele istotnych informacji i wskazówek przydatnych audytorowi i pracownikowi przeprowadzającemu kontrolę na podstawie art.127 ustawy o finansach publicznych. Z materiału tego należy korzystać w zakresie koniecznym do osiągnięcia celu audytu lub założeń kontroli i należy je traktować jako środek, a nie jako cel. Pozwoliłem sobie na tę uwagę, gdyż zdarzało mi się zaobserwować sytuacje, w których fascynacja techniką tworzenia systemu kontroli lub przeprowadzania audytu przesłaniała właściwy cel tych działań zawarty w ich definicjach.W części I - Kontrola wewnętrzna. Wskazano tam sposób identyfikacji i dokonywania oceny ryzyka kontroli, przedstawiono również ważniejsze kryteria projektowania systemu kontroli i budowania testów weryfikujących jego jakość, a użytecznych zarówno dla twórców systemu kontroli, jak i audytorów.W części II - Kontrola finansowa - wyodrębniono obszary, które winny być objęte kontrolą finansową, wskazując w nich istotne cele, ryzyko i sposoby jego ograniczania. W części tej omówiono również wskaźniki i kryteria służące wymaganej przez standardy ocenie realizacji zadań jednostki, zasady sporządzania wstępnej oceny celowości i gospodarności dokonywania wydatków i zaciągania zobowiązań oraz działania potrzebne do opracowania i wdrożenia systemu kontroli finansowej.W części III - Audyt - przedstawiono cele, standardy i warunki skuteczności audytu, porównano kontrolę tradycyjną z audytem, opisano rodzaje i przykłady nadużyć, sposób zapobiegania im, system wykrywania nadużyć i obowiązki audytora. Omówiono program zapewniający jakość audytu, nadrzędne i robocze cele audytu oraz plan zadania audytowego, procedury przeprowadzania, zakres audytu, techniki audytorskie oraz sprawozdanie z audytu i czynności sprawdzające.