Projekt latającej łodzi Consolidted Model 28 (XP3Y-1) został opracowany w firmie Consolidted w Buffalo na konkurs na nową patrolową łódź latającą dla Marynarki Wojennej USA z 1932 r. Głównym konstruktorem był inż. Isaac Macklin Laddon. Prace projektowe rozpoczęto w 1932 r. Prototyp XP3Y-1 wykonał pierwszy lot 21.03.1935 r. W I połowie 1935 r. uczestniczył w próbach porównawczych z konkurencyjną łodzią Douglas XP3D-1. W wyniku zwycięstwa firma Consolidated otrzymała zamówienie na 60 łodzi P3Y-1. Produkcja seryjna rozpoczęła się w nowo otwartej fabryce w San Diego. Seryjne łodzie wyposażono w silnik R-1830-64. Pierwsza partia łodzi PBY-1 (nowe oznaczenie) została dostarczona dla US Navy w październiku 1936 r. Produkcję zakończono pod koniec 1941 r. Ostatnie egzemplarze łodzi PBY-1 pozostały w służbie do 31.01.1945 r., w jednostce treningowej w Jacksonville.
W lipcu 1936 r. wytwórnia Consolidated podpisała kontrakt na 50 łodzi w wersji PBY-2. Łódź PBY-2 posiadała zmodyfikowaną część ogonową oraz silniki R-1830-64. Pierwsza partia została przekazana w czerwcu 1937 r. W maju 1942 r. zostały przeniesione do jednostek treningowych, ostatni egzemplarz przetrwał do 30.04.1945 r.