"Nauki o organizacji i zarządzaniu dostarczają bardzo wielu instrumentów ukierunkowanych na usprawnianie realizowanej działalności gospodarczej. Ich różnorodność sprawia jednak, że współczesnym menedżerom często trudno jest dokonać właściwego wyboru. Niniejsza praca zawiera zestawienie podstawowych metod zarządzania, czyli pewnych usystematyzowanych sposobów postępowania w obliczu konkretnych problemów kierowniczych, które to sposoby mogą charakteryzować się różnym stopniem szczegółowości. Zaproponowany wybór obejmuje zarówno rozwiązania tradycyjne, ugruntowane w teorii i praktyce, jak i najnowsze propozycje. Wyraźny akcent położono na metody odnoszące się do tzw. miękkich czynników zarządzania, m.in. kreatywności, komunikacji i stosunków międzyludzkich w przedsiębiorstwie. Zaprezentowane metody zostały podzielone na pięć grup - pięć części opracowania; 1. Metody planowania i organizowania, 2. Metody motywowania, 3. Metody kontroli, 4. Metody zwiększania kreatywności i innowacyjności, 5. Metody przekrojowe."