„PRZYPADEK CHARLESA DEXTERA WARDA” - pod tym tytułem kryje się najnowsza odsłona znakomitej serii gier paragrafowych „Choose Cthulhu”, opartych na literackiej twórczości H.P. Lovecrafta. I podobnie, jak to miało miejsce w poprzednich częściach, tak i tym razem dane nam będzie wcielić się tu w postać jednego z opowiadań, która za sprawą podejmowanych przez nas decyzji będzie musiała zmierzyć się z najmroczniejszym złem. Pozycja ta ukazała się nakładem Wydawnictwa Black Monk.
W tej fabularnej rozgrywce wcielamy się w osobę Marinusa Bicknella Willetta - emerytowanego lekarza, do którego to zwraca się z prośbą jego dobry przyjaciel. Otóż jego syn - a nasz chrześniak, zmaga się z zagadkową, potworną, wyniszczającą ciało chorobą, która zamienia młodego człowieka w starca. Pragnąc pomoc cierpiącemu, decydujemy się zająć pacjentem, udając do Providence, gdzie bardzo szybko okazuje się, że choroba chłopca wiąże się z losami jego krewnego z przeszłości, który dawno temu odkrył pewien tajemniczy artefakt. Kolejne dni naszego pobytu w Providence przyjmą postać przerażającego koszmaru, w którym przyjdzie walczyć o życie - tak syna przyjaciół, jak i nasze własne...
I znów możemy docenić tu perfekcyjne połączenie literackiej grozy z pasjonującą, paragrafową rozgrywką, wedle której to podejmowane przez nas decyzje i wybory decydują o losach bohaterów opowieści o tajemniczej chorobie i złu, jakie się za nią kryje. I tu muszę wyrazić wielkie uznanie dla autora tej książkowej gry - Edwarda T. Rikera, który zachowując wielkość, wyjątkowość i przede wszystkim klimat opowiadania H.P. Lovecrafta, dał nam jednocześnie możliwość porywającej rozgrywki, w której znajdziemy logikę, dynamikę zdarzeń i wielokrotność możliwych rozwiązań.
Pod względem fabuły jest jak zawsze znakomicie - tajemniczy list od przyjaciela, udanie się do miasteczka Providence, spotkanie z rodziną chorego i odkrywanie jego szaleństwa, które łączy się z losami przodka chłopca, który dotknął zakazanej, mrocznej wiedzy. Rozmowy z ludźmi, docieranie do przedziwnych miejsc, zmaganie się z koszmarami i konfrontacja z najprawdziwszymi potworami... - to wszystko składa się na tę historię, w której nic nie jest pewnym, jednoznacznym, oczywistym. I dzieje się tu naprawdę wiele, czasami w nieco spokojniejszym rytmie, ale czasami też w iście zawrotnym tempie zdarzeń, by koniec końców dotrzeć do finału - szczęśliwego, bądź też tragicznego... Jeśli chodzi zaś o samą paragrafową rozgrywkę, to mamy tu oczywiście uporządkowaną chronologicznie fabułę znaczą kolejnymi z numerów, której treść stawia przed nami kolejne z wyborów - m.in. kontynuuj odkrywanie danego miejsca, przejdź do innego paragrafu, powróć do wcześniejszego punktu, czy też szukaj danej lokacji lub przedmiotu. Na końcu książki mamy zaś mapę, która odzwierciedla miasto Providence i po której to będziemy podróżować podczas naszego śledztwa, zaznaczając miejsca, które już odkryliśmy i które szczególnie nas interesują.
I warto docenić tu płynność całej rozgrywki i znakomite połączenie kolejnych z paragrafów w tym względzie, że zawsze jeden wiąże się z innymi i zawsze podjęta przez nas decyzja wywołuje logiczne konsekwencje dla nas i naszego śledztwa. Do tego dochodzi także klarowność przekazu, gdzie wszystko jest wyjaśnionym w sposób prosty, czytelny, niezwykle oczywisty. I jak miało to zawsze miejsce w tej serii, tak i tym razem możemy grać w tę rozgrywkę wiele razy, gdyż możliwość podejmowanych przez nas decyzji i tym samym wynikająca z nich liczba scenariuszy przebiegu gry, jest przeogromna. Oczywiście warto mieć tu przy sobie notatnik i ołówek, gdyż wtedy cała gra jest dla nas łatwiejszą, a przyznam, że stopień trudności tej części serii jest naprawdę wysokim.
Niezmiennie oczarowuje nas również wizualna postać tego tytułu - twarda oprawa, karty stylizowane na dziennika sprzed lat, klimatyczne, mroczne, czarno białe ilustracje i papier, który idealnie oddaje charakter tej opowieści i gry w jednym. Warto docenić również to, że od lat seria ta ukazuje się w takiej samej, graficznej, zintegrowanej postaci, dzięki czemu gromadzona przez nas kolekcja może prezentować się naprawdę pięknie na półce w naszej domowej biblioteczce. To przyjemność, wielka ekscytacja, wymagająca intelektualna gra i zarazem kolejne spotkanie z niedoścignioną przez innych autorów, twórczością Lovecrafta. Wszystko to oferuje sobą gra paragrafowa „Choose Cthulhu 13: Przypadek Charlesa Dextera Warda”, której strony wypełnia akcja, przygoda oraz niepowtarzalny klimat aury mroku i niepokoju, czyli dokładnie wszystko to, za co kochamy tę serię. I dlatego też z jak największym przekonaniem polecam i zachęcam was do sięgnięcia po ten tytuł.
Co skrywa otchłań zakazanej wiedzy? Twój najlepszy przyjaciel cię potrzebuje. Jego syna, zafascynowanego złowrogą historią Providence, pochłania niewyjaśniona choroba, która postarza ciało i nisz...
Co skrywa otchłań zakazanej wiedzy? Twój najlepszy przyjaciel cię potrzebuje. Jego syna, zafascynowanego złowrogą historią Providence, pochłania niewyjaśniona choroba, która postarza ciało i nisz...
„Przypadek Charlesa Dextera Warda” to już 13 tom z serii „Choose Cthulhu” wydany nakładem Black Monk. Po raz kolejny zagłębiamy się w mrocznym świecie Lovecrafta i to od nas zależeć będzie los bohate...
"Przypadek Charlesa Dextera Warda" to już 13 tom z bardzo cenionego przeze mnie cyklu paragrafówek "Choose Cthulhu". Ponownie przeniosłam się do świata koszmarów Lovecrafta, tym razem wcielając się r...
@patrycja.lukaszyk
Pozostałe recenzje @Uleczka448
Komedia, sensacja, fantastyka i bardzo dobra zabawa!
Jednego dnia jesteś zwyczajnym człowiekiem z kotem, z prawie pustym kontem w banku i z marzeniami, o których wiesz doskonale, że się nie ziszczą..., zaś drugiego dnia s...
Groza, dramat, komiksowa jakość z najwyższej półki!
Niepokojąca, gęsta od emocji, mroczna i zarazem piękna w swej słownej, znaczeniowej i obrazowej postaci... - taka jest „Smoła”, czyli najnowszy komiks Piotra Marca, któr...