„PRZYPADEK CHARLESA DEXTERA WARDA” - pod tym tytułem kryje się najnowsza odsłona znakomitej serii gier paragrafowych „Choose Cthulhu”, opartych na literackiej twórczości H.P. Lovecrafta. I podobnie, jak to miało miejsce w poprzednich częściach, tak i tym razem dane nam będzie wcielić się tu w postać jednego z opowiadań, która za sprawą podejmowanych przez nas decyzji będzie musiała zmierzyć się z najmroczniejszym złem. Pozycja ta ukazała się nakładem Wydawnictwa Black Monk.
W tej fabularnej rozgrywce wcielamy się w osobę Marinusa Bicknella Willetta - emerytowanego lekarza, do którego to zwraca się z prośbą jego dobry przyjaciel. Otóż jego syn - a nasz chrześniak, zmaga się z zagadkową, potworną, wyniszczającą ciało chorobą, która zamienia młodego człowieka w starca. Pragnąc pomoc cierpiącemu, decydujemy się zająć pacjentem, udając do Providence, gdzie bardzo szybko okazuje się, że choroba chłopca wiąże się z losami jego krewnego z przeszłości, który dawno temu odkrył pewien tajemniczy artefakt. Kolejne dni naszego pobytu w Providence przyjmą postać przerażającego koszmaru, w którym przyjdzie walczyć o życie - tak syna przyjaciół, jak i nasze własne...
I znów możemy docenić tu perfekcyjne połączenie literackiej grozy z pasjonującą, paragrafową rozgrywką, wedle której to podejmowane przez nas decyzje i wybory decydują o losach bohaterów opowieści o tajemniczej chorobie i złu, jakie się za nią kryje. I tu muszę wyrazić wielkie uznanie dla autora tej książkowej gry - Edwarda T. Rikera, który zachowując wielkość, wyjątkowość i przede wszystkim klimat opowiadania H.P. Lovecrafta, dał nam jednocześnie możliwość porywającej rozgrywki, w której znajdziemy logikę, dynamikę zdarzeń i wielokrotność możliwych rozwiązań.
Pod względem fabuły jest jak zawsze znakomicie - tajemniczy list od przyjaciela, udanie się do miasteczka Providence, spotkanie z rodziną chorego i odkrywanie jego szaleństwa, które łączy się z losami przodka chłopca, który dotknął zakazanej, mrocznej wiedzy. Rozmowy z ludźmi, docieranie do przedziwnych miejsc, zmaganie się z koszmarami i konfrontacja z najprawdziwszymi potworami... - to wszystko składa się na tę historię, w której nic nie jest pewnym, jednoznacznym, oczywistym. I dzieje się tu naprawdę wiele, czasami w nieco spokojniejszym rytmie, ale czasami też w iście zawrotnym tempie zdarzeń, by koniec końców dotrzeć do finału - szczęśliwego, bądź też tragicznego... Jeśli chodzi zaś o samą paragrafową rozgrywkę, to mamy tu oczywiście uporządkowaną chronologicznie fabułę znaczą kolejnymi z numerów, której treść stawia przed nami kolejne z wyborów - m.in. kontynuuj odkrywanie danego miejsca, przejdź do innego paragrafu, powróć do wcześniejszego punktu, czy też szukaj danej lokacji lub przedmiotu. Na końcu książki mamy zaś mapę, która odzwierciedla miasto Providence i po której to będziemy podróżować podczas naszego śledztwa, zaznaczając miejsca, które już odkryliśmy i które szczególnie nas interesują.
I warto docenić tu płynność całej rozgrywki i znakomite połączenie kolejnych z paragrafów w tym względzie, że zawsze jeden wiąże się z innymi i zawsze podjęta przez nas decyzja wywołuje logiczne konsekwencje dla nas i naszego śledztwa. Do tego dochodzi także klarowność przekazu, gdzie wszystko jest wyjaśnionym w sposób prosty, czytelny, niezwykle oczywisty. I jak miało to zawsze miejsce w tej serii, tak i tym razem możemy grać w tę rozgrywkę wiele razy, gdyż możliwość podejmowanych przez nas decyzji i tym samym wynikająca z nich liczba scenariuszy przebiegu gry, jest przeogromna. Oczywiście warto mieć tu przy sobie notatnik i ołówek, gdyż wtedy cała gra jest dla nas łatwiejszą, a przyznam, że stopień trudności tej części serii jest naprawdę wysokim.
Niezmiennie oczarowuje nas również wizualna postać tego tytułu - twarda oprawa, karty stylizowane na dziennika sprzed lat, klimatyczne, mroczne, czarno białe ilustracje i papier, który idealnie oddaje charakter tej opowieści i gry w jednym. Warto docenić również to, że od lat seria ta ukazuje się w takiej samej, graficznej, zintegrowanej postaci, dzięki czemu gromadzona przez nas kolekcja może prezentować się naprawdę pięknie na półce w naszej domowej biblioteczce. To przyjemność, wielka ekscytacja, wymagająca intelektualna gra i zarazem kolejne spotkanie z niedoścignioną przez innych autorów, twórczością Lovecrafta. Wszystko to oferuje sobą gra paragrafowa „Choose Cthulhu 13: Przypadek Charlesa Dextera Warda”, której strony wypełnia akcja, przygoda oraz niepowtarzalny klimat aury mroku i niepokoju, czyli dokładnie wszystko to, za co kochamy tę serię. I dlatego też z jak największym przekonaniem polecam i zachęcam was do sięgnięcia po ten tytuł.
Co skrywa otchłań zakazanej wiedzy? Twój najlepszy przyjaciel cię potrzebuje. Jego syna, zafascynowanego złowrogą historią Providence, pochłania niewyjaśniona choroba, która postarza ciało i nisz...
Co skrywa otchłań zakazanej wiedzy? Twój najlepszy przyjaciel cię potrzebuje. Jego syna, zafascynowanego złowrogą historią Providence, pochłania niewyjaśniona choroba, która postarza ciało i nisz...
"Przypadek Charlesa Dextera Warda" to już 13 tom z bardzo cenionego przeze mnie cyklu paragrafówek "Choose Cthulhu". Ponownie przeniosłam się do świata koszmarów Lovecrafta, tym razem wcielając się r...
"Przypadek Charlesa Dextera Warda" Edwarda T. Rikera to już trzynasty tom z serii Choose Cthulhu. Po raz kolejny otrzymujemy możliwość uczestniczenia w wydarzeniach zainicjowanych przez H.P. Lovecraf...
@paulina2701
Pozostałe recenzje @Uleczka448
Magia, przyjaźń, nauka dobrego życia...
Kel Kade jest znakomitą autorką na polu literackiego fantasy, o czym przekonuje nas z każdą kolejną powieścią bardziej i bardziej. Kolejnym potwierdzeniem tych słów jes...
Mroczna, zabawna, znakomita debiutancka powieść fantasy!
Jakoś nie specjalnie może dziwić fakt, iż debiutująca polska pisarka o imieniu Jaga sięga po literaturę fantasy opartą na naszej dobrej, słowiańskiej mitologii - wszak ...