Jedna z najsławniejszych na świecie książek o warsztacie filmowym, w której autor krok po kroku prowadzi nas w świat zasad i technik opowiadania historii kamerą. Obszerne komentarze pozwoliły Mascelliemu na stworzenie praktycznego kursu myślenia obrazem, gdzie pięć centralnych tematów: kąty widzenia kamery, ciągłość wizualna, montaż, zbliżenia oraz kompozycja kadru przeplata się z setkami fotografii i rysunków. Książka omawia między innymi: czas i przestrzeń w filmie zasady kompozycji kadru punkt widzenia ustawienie kamery techniki filmowania montaż kierunki ruchu Recenzje: Najtrudniejszą sztuką filmową jest... opowiedzieć prostą historię. Książka, która uczy, jak - po prostu - robić ciekawe filmy, powinna być obowiązkową lekturą nie tylko operatora, ale każdego twórcy filmowego.
- Jacek Bromski, reżyser, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Książka Mascelliego jest i długo pozostanie dziełem wyjątkowym. Warto do niej wracać, zwłaszcza, gdy z jakiś względów czujemy się niepewni, zagubieni, bezradni wobec materii kina. Ta książka uspokoi, pomoże uporządkować nasze pomysły, może być inspiracją do własnych pewniejszych poszukiwań. Bardziej nerwowi reżyserzy powinni trzymać ją na szafce nocnej przy łóżku... Wielka lekcja pokory i optymizmu.
- Joanna Kos-Krauze, scenarzysta, reżyser Absolutnie klasyczna książka! Podstawowe zasady języka filmowego były, są i będą takie same. Dopiero kiedy je znamy możemy je mieszać lub świadomie łamać. I nie ma znaczenia czy przed kamerą stoi żywy człowiek czy komputerowy dinozaur - "5 tajników warsztatu filmowego" zawsze obowiązują."
- Maciej Ślesicki, Warszawska Szkoła Filmowa Polecam tę książkę przyszłym i obecnym twórcom. Warto ją mieć w swojej filmowej domowej bibliotece, by korzystając z niej konfrontować własne pomysły.
- prof. Jerzy Woźniak, Rektor PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi Podręczniki filmowe odgrywają dużą rolę w procesie kształcenia i doskonalenia umiejętności przyszłych i obecnych filmowców.
- Agnieszka Odorowicz, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Joseph V. Mascelli odsłania z pozoru oczywiste elementy kinematograficznego fachu. Nazywa je po imieniu, rozkłada na czynniki pierwsze i analizuje ich znaczenie w filmie. Intuicję zamienia na konkret. Wątpliwości na pewność. Teorię popiera doświadczeniem. - - --- Maciej Starczewski, dziennikarz TVN24, reżyser "...genialny podręcznik Josepha V. Mascelliego 5 tajników warsztatu filmowego - dzieło równie ważne dla filmowców, co 365 obiadów na każdy dzień roku dla kucharzy lub 2 pozycje seksualne na całe życie dla religijnie zaangażowanych."
- Andrzej Saramonowicz, Film nr 10.2007 Na planie zdjęciowym operator pracuje intuicyjnie. Podejmuje szybkie decyzje dotyczące scenografii, inscenizacji i światła. Dzięki literaturze filmowej związanej z warsztatem spoglądam innym okiem na te same znane mi z praktyki zagadnienia. Niniejszy podręcznik mimo swojego wieku nie stracił na aktualności i może być polecany jako źródło wiedzy dla początkujących filmowców a doświadczeni twórcy mogą dzięki niemu odświeżyć spojrzenie na swoją pracę".
- Artur Żurawski, operator obrazu
- Jacek Bromski, reżyser, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Książka Mascelliego jest i długo pozostanie dziełem wyjątkowym. Warto do niej wracać, zwłaszcza, gdy z jakiś względów czujemy się niepewni, zagubieni, bezradni wobec materii kina. Ta książka uspokoi, pomoże uporządkować nasze pomysły, może być inspiracją do własnych pewniejszych poszukiwań. Bardziej nerwowi reżyserzy powinni trzymać ją na szafce nocnej przy łóżku... Wielka lekcja pokory i optymizmu.
- Joanna Kos-Krauze, scenarzysta, reżyser Absolutnie klasyczna książka! Podstawowe zasady języka filmowego były, są i będą takie same. Dopiero kiedy je znamy możemy je mieszać lub świadomie łamać. I nie ma znaczenia czy przed kamerą stoi żywy człowiek czy komputerowy dinozaur - "5 tajników warsztatu filmowego" zawsze obowiązują."
- Maciej Ślesicki, Warszawska Szkoła Filmowa Polecam tę książkę przyszłym i obecnym twórcom. Warto ją mieć w swojej filmowej domowej bibliotece, by korzystając z niej konfrontować własne pomysły.
- prof. Jerzy Woźniak, Rektor PWSFTViT im. Leona Schillera w Łodzi Podręczniki filmowe odgrywają dużą rolę w procesie kształcenia i doskonalenia umiejętności przyszłych i obecnych filmowców.
- Agnieszka Odorowicz, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Joseph V. Mascelli odsłania z pozoru oczywiste elementy kinematograficznego fachu. Nazywa je po imieniu, rozkłada na czynniki pierwsze i analizuje ich znaczenie w filmie. Intuicję zamienia na konkret. Wątpliwości na pewność. Teorię popiera doświadczeniem. - - --- Maciej Starczewski, dziennikarz TVN24, reżyser "...genialny podręcznik Josepha V. Mascelliego 5 tajników warsztatu filmowego - dzieło równie ważne dla filmowców, co 365 obiadów na każdy dzień roku dla kucharzy lub 2 pozycje seksualne na całe życie dla religijnie zaangażowanych."
- Andrzej Saramonowicz, Film nr 10.2007 Na planie zdjęciowym operator pracuje intuicyjnie. Podejmuje szybkie decyzje dotyczące scenografii, inscenizacji i światła. Dzięki literaturze filmowej związanej z warsztatem spoglądam innym okiem na te same znane mi z praktyki zagadnienia. Niniejszy podręcznik mimo swojego wieku nie stracił na aktualności i może być polecany jako źródło wiedzy dla początkujących filmowców a doświadczeni twórcy mogą dzięki niemu odświeżyć spojrzenie na swoją pracę".
- Artur Żurawski, operator obrazu