Nauka o różnorodności życia nosi nazwę systematyki. Jej zadaniem jest prezentacja uporządkowanego opisu różnorodności organizmów, czyli ich klasyfikacja. Podstawowe kryteria klasyfikacji organizmów przedstawiono w rozdziale pierwszym. Aby uświadomić sobie różnorodność życia na Ziemi, należy poznać budowę i funkcje życiowe najprostszych, bezkomórkowych form - wirusów, bakterii - organizmów prokariotycznych oraz glonów, określanych mianem protistów roślinnych.
Dominujące miejsce w świecie roślin zajmują rośliny lądowe, określane też jako rośliny telomowe. Budowę i czynności życiowe tej grupy roślin przedstawiono w kontekście ich przystosowań do życia w danym środowisku.
Ostatni rozdział poświęcono grzybom. Stanowią one jedną z bardzo starych ewolucyjnie linii rozwojowych, charakteryzującą się wieloma cechami odróżniającymi je od innych grup organizmów.
Zgodnie ze stosowanym w poprzednich pozycjach układem treści - po każdym rozdziale zamieszczono zadania sprawdzające. Pomagają one lepiej zrozumieć wiedzę z tego zakresu oraz prawidłowo interpretować zależności pomiędzy organizmem a środowiskiem. Odpowiedzi opatrzone komentarzem umożliwiają korektę ewentualnej nieprawidłowej interpretacji faktów w danym zakresie.
Dominujące miejsce w świecie roślin zajmują rośliny lądowe, określane też jako rośliny telomowe. Budowę i czynności życiowe tej grupy roślin przedstawiono w kontekście ich przystosowań do życia w danym środowisku.
Ostatni rozdział poświęcono grzybom. Stanowią one jedną z bardzo starych ewolucyjnie linii rozwojowych, charakteryzującą się wieloma cechami odróżniającymi je od innych grup organizmów.
Zgodnie ze stosowanym w poprzednich pozycjach układem treści - po każdym rozdziale zamieszczono zadania sprawdzające. Pomagają one lepiej zrozumieć wiedzę z tego zakresu oraz prawidłowo interpretować zależności pomiędzy organizmem a środowiskiem. Odpowiedzi opatrzone komentarzem umożliwiają korektę ewentualnej nieprawidłowej interpretacji faktów w danym zakresie.