W niniejszej, rewolucyjnej książce, Rimland rozważa przyczyny wciąż rosnącej liczby dzieci cierpiących na autyzm, ADHD, depresję, schizofrenię, zaburzenia zachowania, dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię i "dys-logiczne" myślenie. Każda myśl rodzi się w mózgu, a do jego prawidłowego funkcjonowania konieczne jest zachowanie równowagi biochemicznej. Co się dzieje, gdy zostanie ona zachwiana? Co może spowodować takie zachwianie? Jakie interwencje może podjąć nauczyciel w przypadku dzieci z takimi zaburzeniami? Czy psychoanaliza i zmiana metod wychowawczych pomogą zmienić zachowanie dziecka, którego mózg jest niedożywiony lub narażony na działanie neurotoksyn? Jakie substancje, obecne w środowisku szkolnym i domowym, mają właściwości neurotoksyczne? Warto wiedzieć, czy podając leki lub niedzielny obiad, nieświadomie nie dostarczasz swojemu dziecku takich substancji. Warto również wiedzieć, jakie nieinwazyjne, bezpieczne rozwiązania dietetyczne i środowiskowe mogą przywrócić zachwianą równowagę biochemiczną organizmu, przywracając dzieciom spokój i radość życia, a ich rodzinom nadzieję na przyszłość.