Autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, jaki obraz dziecka i dzieciństwa wyłania się z przekazów medialnych, których dziecko jest zarówno bohaterem, jak i odbiorcą. W pierwszej części książki prezentowane są analizy wizerunku dziecka w wybranych pozycjach literatury, w prasie, programach telewizyjnych i reklamach, a także medialnego obrazu dziecka niepełnosprawnego oraz wykorzystywanego seksualnie. Drugą część poświęcono prezentacji wyników badań jakościowych nad wytworami kultury medialnej dla dzieci: filmami animowanymi, zabawkami, przekazami biblijnymi oraz centrami zabaw, jako elementami nowej przestrzeni współczesnego dziecka. Teksty zamieszczone w książce tworzą mozaikowy wizerunek dziecka we współczesnej Polsce. Nie wszystkie jego elementy do siebie pasują, gdyż w obrazie medialnym - a może w ogóle w podejściu do młodego odbiorcy - można dostrzec różne sprzeczności, które czasami są trudne do pogodzenia. Książkę należy traktować jako wprowadzenie do systematycznych badań nad wizerunkiem dzieciństwa we współczesnej kulturze medialnej oraz nad treściami, które ma ona do zaoferowania dziecku.