Niniejsza książka zawiera informacje odnoszące się do ogłaszania aktów normatywnych w formie elektronicznej. Widać, że zarówno w prawie wspólnotowym, jak i prawie polskim wytyczony został kierunek dostępu do aktów normatywnych przez Internet, który jest środkiem tanim, szybkim i niezawodnym, choć pojawiają się również głosy krytyczne, mówiące, że można w ten sposób pozbawić część społeczeństwa dostępu do ustawodawstwa z uwagi na zjawisko tzw. wykluczenia informatycznego.Najważniejszym dla praktyki fragmentem książki jest rozdział poświęcony informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. Omówiono w nim kwestię podmiotowego zakresu ustawy o informatyzacji, strategie informatyzacji oraz interoperacyjność systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych. Szczególnie ciekawe są rozważania dotyczące postulatów zmian w prawie, które zapewniłyby bardziej efektywną informatyzację, tym bardziej, że uwzględniają one ustawę o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawę o ogłaszaniu aktów normatywnych.Spis treści:Wykaz skrótówWstępROZDZIAŁ I. OGŁASZANIE AKTÓW NORMATYWNYCH W FORMIEELEKTRONICZNEJ (Czesław Martysz)ROZDZIAŁ II. INFORMATYZACJA PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCHZADANIA PUBLICZNE (Dariusz Adamski)1. Wprowadzenie2. Zakres podmiotowy obowiązywania ustawy3. Strategia informatyzacji4. Interoperacyjność systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych5. Wymiana informacji z podmiotami realizującymi zadania publiczne - kompetencje i procedury6. Próby przeciwdziałania wadom procesu przetargowego na IT w podmiotach publicznych7. Dostosowanie przepisów innych ustaw7.1. Nowelizacja ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach7.2. Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych7.3. Nowelizacja ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnychROZDZIAŁ III. DORĘCZANIE I ODBIERANIE PISM W POSTACI ELEKTRONICZNEJNA GRUNCIE KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO (Dariusz Szostek)1. Źródła2. Wszczęcie postępowania administracyjnego w postaci elektronicznej2.1. Podanie w postaci elektronicznej2.1.1. Użycie podpisu elektronicznego2.1.2. Podania w formie dokumentu elektronicznego2.1.3. Formularz elektroniczny2 2 Rozporządzenie w sprawie warunków udostępniania formularzy i wzorów dokumentóww postaci elektronicznej2.3. Sposób doręczenia elektronicznego podania i zachowanie terminu3. Doręczanie dokumentów elektronicznych przez organ administracji publicznej4. Elektroniczna decyzja, postanowienie5. Dokumenty elektroniczne w kontaktach administracji z Zakładem Ubezpieczeń SpołecznychROZDZIAŁ IV. ELEKTRONICZNE ZAMÓWIENIA PUBLICZNE (Ryszard Szostak)1. Podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych1.1. Zasada pomocniczości1.2. Zasada prawa krajowego1.3. Zasada otwartego i równego dostępu do zamówień publicznych1.4. Zasada konkurencyjności i przejrzystości postępowania1.5. Zasada przetargowego trybu postępowania1.6. Obligacyjny charakter postępowania ofertowo-eliminacyjnego1.7. Zasada jawności postępowania1.8. Zasada pisemności postępowania2. Elektroniczna forma oświadczenia3. Elektroniczna forma ogłoszenia urzędowego4. Wybór oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej5. Licytacja elektroniczna6. Powtarzalny przetarg elektroniczny jako dynamiczny sposób dokonywania zakupówROZDZIAŁ V. DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ. BIULETYN INFORMACJIPUBLICZNEJ ORAZ INNE FORMY ELEKTRONICZNEGO UDOSTĘPNIANIAINFORMACJI PUBLICZNEJ (Grzegorz Sibiga)1. Wprowadzenie2. Podstawy prawne dostępu do informacji publicznej3. Pojęcie,informacji publicznej"4. Zakres podmiotowy stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej5. Zasady udostępniania informacji publicznej5.1. Ochrona informacji niejawnych i innych ustawowo chronionych tajemnic5.2. Prywatność osoby fizycznej5.3. Tajemnica przedsiębiorstwa6. Tryby udostępniania informacji7. Biuletyn Informacji Publicznej7.1. Podstawowe zasady funkcjonowania BIP7.2. Rodzaje stron BIP i ich struktura7.3. Zakres zamieszczanych informacji publicznych7.4. Informacja o zasadach dostępu do informacji publicznej i jego ograniczania7.5. BIP a załatwianie spraw środkami komunikacji elektronicznej7.6. Wymogi dla systemów teleinformatycznych obsługujących BIP7.7. Organizacja funkcjonowania BIP8. Udostępnienie informacji publicznej na wniosek9. Teleinformatyczna transmisja posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznejpochodzących z wyborów powszechnych10. Instalacja urządzeń umożliwiających zapoznanie się z informacją w miejscach ogólnie dostępnychROZDZIAŁ VI. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W INTERNECIE (Paweł Litwiński)1. Geneza publicznoprawnej ochrony danych osobowych2. Ochrona danych osobowych w prawie polskim2.1. Dane osobowe - charakterystyka pojęcia2.2. Szczególne kategorie danych osobowych przetwarzanych w Internecie3. Podmioty przetwarzające dane osobowe3.1. Administrator danych osobowych3.2. Podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie4. Ochrona danych osobowych w Internecie4.1. Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych4.2. Zakres przetwarzania danych4.3. Cel przetwarzania danych5. Stosowanie przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną do działalności organów administracji publicznejROZDZIAŁ VII. WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA_(Zbigniew Okoń)1. Problemy własności intelektualnej w działalności administracji2. Programy komputerowe2.1. Podstawowe zasady ochrony programów komputerowych2.1.1. Przedmiot ochrony2.1.2. Autorstwo programu2.1.3. Autorskie prawa majątkowe2.1.4. Wyjątki od czynności wymagających zezwolenia2.1.5. Autorskie prawa osobiste2.2. Umowy o udostępnienie programów komputerowych2.2.1. Kwalifikacja umów o udostępnienie programów komputerowych2.2.2. Ogólna charakterystyka regulacji umów autorskich2.2.3. Wymóg umownej specyfikacji pól eksploatacji2.2.4. Wynagrodzenia autorskie2 2 5. Umowy licencyjne2.2.6. Umowy o utwór przyszły2.2.7. Odstąpienie lut) wypowiedzenie umowy z przyczyn szczególnych2.2.8. Forma umowy2.3. Umowy o udostępnienie programów komputerowych a prawo zamówień publicznych2 3.1 Zastosowanie przepisów prawa autorskiego do umów o udzielenie zamówienia publicznego2 3.2 Dopuszczalność zawierania umów na czas nieoznaczony2.3.3. Odstąpienie od umowy przez zamawiającego2.3. 4 Forma umowy2 .3. 5 Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki2.4. Problem otwartości i interoperacyjności rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w administracji3. Inne dobra intelektualne tworzone i eksploatowane przez administrację3.1. Przedmiotowe wyłączenia spod ochrony3.2. Korzystanie z utworów dla potrzeb postępowań administracyjnych i sądowych4. Bazy danych4.1. Ochrona "twórczych" i "nietwórczych" baz danych4.2. Podstawowe zasady ochrony "nietwórczych" baz danych4.2.1. Pojęcie bazy danych4.2.2. Przesłanki ochrony4.2.3. Producent bazy danych4.2.4. Zakres prawa sui generis4.3. Bazy danych w administracji4.3.1. Podmiot publiczny jako producent bazy danych4.3.2. Ochrona baz danych a dostęp do informacji publicznejROZDZIAŁ VIII. PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNE (Marek Świerczyński)1. Wprowadzenie2. Elektroniczna opłata skarbowa3. Sposoby dokonywania płatności w obrocie prywatnym3.1. Elektroniczne znaki skarbowe - pieniądz elektroniczny3.2. Premium SMS3.3. Wymogi dotyczące wydawania elektronicznych instrumentów płatniczych3.4. Działalność agenta rozliczeniowegoROZDZIAŁ IX. FAKTURY W FORMIE ELEKTRONICZNEJ (Marek Świerczyński)1. Wprowadzenie2. Wymogi w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej3. Zgoda odbiorcy na wystawianie faktur w formie elektronicznej4. Treść faktury w formie elektronicznej5. Doręczanie faktur w formie elektronicznej6. Przechowywanie faktur w formie elektronicznej7. Miejsce przechowywania faktur w formie elektronicznej8. Udostępnianie faktur w postaci elektronicznej organom podatkowym i organom kontroli skarbowej..9. Dopuszczalność outsourcingu wystawiania i przechowywania faktur w formie elektronicznejLiteraturaOpisy autorów