To już nie państwo i jego instytucje, ale właśnie przedsiębiorcy działający na regionalnym i lokalnym rynku usług turystycznych oraz samorządy terytorialne oraz społeczności lokalne tworzą de facto warunki dla rozwoju turystyki, współtworzą regionalne i lokalne produkty turystyczne. Odbywa się to często z problemami, których rozwiązanie staje się istotnym elementem regionalnej i lokalnej polityki turystycznej. Właśnie o tych problemach, z jakimi spotykają się na co dzień samorządy terytorialne, przedsiębiorcy czy wreszcie społeczności lokalne w działaniach na rzecz rozwoju turystyki, traktują rozważania niniejszego opracowania. Całość pracy składa się z kilkudziesięciu rozpraw pogrupowanych w czterech grupach problemów. Cześć pierwsza pracy, to ogólne problemy rozwoju regionalnej i lokalnej gospodarki turystycznej. Zagadnieniom ekonomiczno-organizacyjnym poświęcono część drugą monografii, zaś w trzeciej części skoncentrowano się na przyrodniczych i społeczno-kulturowych aspektach rozwoju turystyki w skali regionalnej. W ostatniej części pracy wskazuje się na nowe tendencje występujące w turystyce i rekreacji oraz na rosnącą rolę czynnika lokalnego w rozwoju obu tych sfer ludzkiej aktywności. Prezentowane w pracy rozważania zapewne nie wyczerpują wszystkich istotnych regionalnych i lokalnych problemów gospodarki turystycznej, ale Autorzy mają nadzieję, że staną się one twórczym zaczynem do dalszych badań naukowych nad poruszanymi problemami, a także do poszukiwania praktycznych rozwiązań służących dalszemu zrównoważonemu rozwojowi turystyki w skali regionalnej i lokalnej.