Języki obce dla wszystkich dzieci

Magda Maier, Christoph Jaffke
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Książka Języki obce dla wszystkich dzieci
Książka Języki obce dla wszystkich dzieci
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Książka jest rezultatem dialogu. Czytelnik znajdzie w niej różne stanowiska i odmienne punkty widzenia odnośnie do rozmaitych zagadnień. Pierwotnie chodziło o publikację, która przedstawiałaby stan aktualnej dyskusji naukowej na temat nauczania języków obcych w szkole na poziomie nauczania początkowego. Przykłady dydaktyczne są świadomie przytaczane tylko z języka angielskiego, który jako język obcy jest najpowszechniej nauczany w klasach początkowych w szkołach europejskich. Można je jednak bez żadnego problemu odnieść także do francuskiego i rosyjskiego, korzystając z kompendiów i prezentacji, pochodzących z doświadczeń dydaktycznych szkół waldorfskich. W tej książce słowo nauczyciel jest używane w znaczeniu człowiek, dokładniej: człowiek nauczający i wychowujący. Szkoły waldorfskie znane są z tego, że już od 1919 roku nauczają od pierwszej klasy dwóch języków obcych. Fundamentem, na którym opiera się waldorfska metoda nauczania tego przedmiotu podczas trzech pierwszych lat nauki szkolnej, jest bardzo silna u małych dzieci – i utrzymująca się jeszcze do mniej więcej dziewiątego roku życia – potrzeba naśladowania. Dzieci uczą się języków obcych w taki sam sposób jak języka ojczystego: przez słowo mówione. Na lekcjach prowadzą krótkie dialogi, śpiewają piosenki, recytują wierszyki, odgrywają scenki teatralne itp. Małe dzieci posiadają niezwykle silną umiejętność zapamiętywania dźwięków słów. Ich narządy artykulacyjne są niesłychanie plastyczne, dzięki czemu potrafią odtwarzać, pod względem fonetycznym bezbłędnie, to, co usłyszały. Wyniki nauczania okazują się najlepsze wtedy, kiedy przyswajanie dźwięków obcej mowy ma formę zabawy połączonej z ruchem ciała. Elementy gramatyki oraz pisanie niewielkich obcojęzycznych tekstów wprowadza się w szkołach waldorfskich dopiero w czwartej klasie, to znaczy w wieku dziewięciu–dziesięciu lat. Przykłady, z których korzystają autorzy książki, zaczerpnięto z języka angielskiego, jest to bowiem w programie europejskich szkół podstawowych najczęściej nauczany język obcy. Jedynie to, co człowieka porusza w powszechności mocy natury ludzkiej, to znaczy jako serce, ducha i ręce, to tylko jest dla niego rzeczywiście, prawdziwie i naturalnie kształcące. Johann Heinrich Pestalozzi, Łabędzi śpiew (1826) Jest to zasada, na którą wychowujący i nauczający musi zważać w szczególny sposób: musi baczyć, aby cały człowiek był zaangażowany. Rudolf Steiner, Sztuka wychowania. Metodyka i dydaktyka (1919) Człowiek jest [...] całością i musi być jako całość traktowany. Rudolf Steiner, Zdrowy rozwój człowieka (1922) Dziecko wnosi do szkoły [...] jeszcze w okresie do dziewiątego, dziesiątego roku życia dostatecznie wiele pełnych fantazji zdolności naśladowczych, byśmy mogli tak kierować nauką języka, aby cały człowiek chłonął ten język, a nie tylko jego siły duszy i ducha. Rudolf Steiner, Gegenwärtiges Geistesleben und Erziehung (1923) Jeśli chcemy przedstawić sobie naprawdę całościowy obraz sposobu, w jaki dzieci opanowują drugi język, to przede wszystkim musimy od razu zarzucić tradycyjną koncentrację na formach językowych, którą do tej pory przyjmowaliśmy jako oczywistą; ba, musimy przekroczyć nawet granice analizy według kryteriów komunikacyjnych i pragmatycznych. M. Saville-Troike, Cultural Input in Second Learning (1985)
Data wydania: 2011-12-01
ISBN: 978-83-7587-635-2, 9788375876352
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 182
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe


Ogłoszenia

{}
Dodaj ogłoszenie
za darmo!
Używane książki mają duszę. Zamiast kupować w sklepie, zajrzyj na naszą stronę z ogłoszeniami. Książkowe zero-waste? Kupuj używane, sprzedawaj niechciane.

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

O nauczaniu języków obcych w szkołach waldorfskich

29.03.2018

Już od lat wszyscy dydaktycy są zgodni, że jedynie przyswajając sobie język obcy dziecko jest w stanie uchwycić odmienność w pojmowaniu świata przez różne kultury oraz jego relatywnie odmienne struktury w różnych dziedzinach językowych. Dziecko, które rozpoczyna wcześnie naukę języków obcych, potrafi emocjonalnie uchwycić ideę, że różne narody wytw... {} Recenzja książki Języki obce dla wszystkich dzieci

Moja opinia o książce

Opinie

@oficynaIMPULS
2011-12-30
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
{} 10 /10
Impuls poleca

Co czytać po książce “Języki obce dla wszystkich dzieci”- Magda Maier

Książka Uznanie dorosłości człowieka z niepełnosprawnością. Studium socjopedagogiczne narracji osób z niepełnosprawnoscią intelektualną w stopniu głębszym
Uznanie dorosłości człowiek... Iwona Myśliwczyk
{}9/10
Inspiracją do napisania tej książki była przede wszystkim ...
Książka Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, diagnoza, badania
Wybrane przestrzenie niepeł... Mateusz Penczek, Anida Szafrańska
{}10/10
Z przedmowy:"Książka "Wybrane przestrzenie niepełnosprawnośc...
Książka Przestrzeń edukacyjna ? dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne
Przestrzeń edukacyjna ? dyl...
{}10/10
Głównym przedmiotem pracy ?Przestrzeń edukacyjna?? jest refl...
Książka SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ EDUKACYJNEGO (NIE)POROZUMIENIA
SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ EDUK... Agnieszka Majerek Bożena, Agnieszka Domagała-Kręcioch
{}10/10
Szkolna rzeczywistość we współczesnym zglobalizowanym świeci...
Książka Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne
Urządzanie młodzieży. Studi... Helena Ostrowicka
{}10/10
W niniejszej publikacji zasadniczym celem uczyniłam rekonstr...

Cytaty z książki

O nie! Książka Języki obce dla wszystkich dzieci. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
{} Dodaj cytat
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe