Trudno sobie wyobrazić pisanie o komiksie bez dostrzeżenia w jakimś, choćby nikłym stopniu także najważniejszej, bo najbardziej widocznej komiksowej warstwy – ułożonych sekwencyjnie obrazków z ich bogactwem, różnorodnością przedstawień i całą gamą niuansów odsłaniających się stopniowo, wprost proporcjonalnie do lekturowych doświadczeń czytelników. Przed autorami został postawiony problem (bardzo ogólnie zarysowany) do pokonania – zmierzyć się z opisem, analizą, interpretacją skupioną na rysunku, na jego roli w kształtowaniu komiksowego przekazu. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób podejdą do tej kwestii przedstawiciele różnych środowisk naukowych, różnych dyscyplin, cechujący się często bardzo odmiennymi czytelniczymi upodobaniami. I w końcu – zmuszeni do podjęcia próby pokonania (rzeczywistych? urojonych?) ograniczeń, zwłaszcza tych wynikających z wykształcenia (studiowanie różnych kierunków to nie tylko inne przedmioty, lektury, metodologie, ale przede wszystkim odmienne sposoby myślenia, patrzenia na otaczającą rzeczywistość, w tym także na kulturę i sztukę). Redakcja: Justyna Czaja, Michał Traczyk Spis treści: • Jerzy Szyłak, Kadr komiksowy jako obrazek narracyjny • Jakub Jankowski, Tworzenie znaczenia w komiksie poprzez kadrowanie i kompozycję plansz • Filip Bąk, O znaczeniotwórczych możliwościach dymków i chmurek • Przemysław Zawrotny, Ile jest komiksowości w komiksie? • Tomasz Żaglewski, Gdy film udaje komiks – o przenikaniu się języków wizualnych • Wojciech Birek, Stylistyka graficzna komiksów Krzysztofa Gawronkiewicza – próba charakterystyki • Justyna Czaja, Kolory i ich funkcja w powieści graficznej „Zaduszki” Rutu Modan • Michał Traczyk, Malarz rysuje komiksy. O Sasnalu • Paweł Sitkiewicz, Test na ojcostwo. Czy Rodolphe Töpffer wymyślił komiks?