Rozwój nowych technologii, globalizacja, zmiany kulturowe i społeczne sprawiają , że w konkurencji z innymi (gospodarkami, organizacjami, ludźmi) zwyciężyć może ten, kto skutecznie „zarządza” swoją wiedzą, dzięki czemu jest w stanie działać lepiej i inaczej od innych. W oparciu o rozważania teoretyczne oraz wyniki badań empirycznych Autorka omówiła następujące zagadnienia: -identyfikacja szczegółowych zależności pomiędzy kulturą (organizacyjną i narodową) a możliwościami realizacji zarządzania wiedzą, -identyfikacja elementów kultury szczególnie istotnych w procesie zarządzania wiedzą, -identyfikacja i ocena stanu zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach oraz propozycja jego (zarządzania wiedzą) doskonalenia, -opracowanie autorskiej koncepcji KULTURY WIEDZY -identyfikacja aktualnej kultury badanych organizacji i analiza jej zgodności z kulturą wiedzy, -propozycja kierunków doskonalenia kultury organizacyjnej, adekwatnych do potrzeb zarządzania wiedzą.