Analiza zmian na współczesnym rynku nasuwa myśl, że umiejętność koncentracji na konsumentach traktowanych indywidualnie oraz nieustanne pielęgnowanie kontaktów z nimi będzie czynnikiem krytycznym, przesądzającym o sukcesie firmy. W wielu przypadkach decydującym o tym, kto utrzyma się na rynku i zwycięży w walce konkurencyjnej. Filozofia troski o klienta już zdobytego powinna wypierać filozofię zdobywania ciągle nowych nabywców (wszystkie badania wykazują, że takie podejście jest tańsze niż ciągłe pozyskiwanie nowych nabywców). Coraz większego znaczenia nabiera więc marketing bezpośredni. On to bowiem stawia na bezpośredni związek z klientem, na prowadzenie z nim dialogu, na traktowanie klienta indywidualnie, jako najważniejszej dla firmy osoby i jako potencjalnego jej Niniejsza książka przybliża koncepcję marketingu bezpośredniego, wyjaśnia jego filozofię i reguły działania. Autor chciałby zaznaczyć jednak, że książka ta nie ma charakteru gotowego przepisu, a tym samym nie rozwiązuje problemów marketingowych konkretnego przedsiębiorstwa. Może natomiast zainspirować polskich menedżerów, sugerując im odmienne od tradycyjnych kierunki myślenia i działania.