Wyobraź sobie, że jesteś kierowcą rajdowym. Przygotowujesz się do wyścigu, który odbędzie się za tydzień. Wystartujesz samochodem, którego jeszcze nie wyprodukowano. Będzie gotowy za tydzień. Otrzymasz go bezpośrednio przed wyścigiem. Nikt nie wie, jak będzie się zachowywał na drodze, jakie będzie miał właściwości, jak szybko zareaguje na wychylenia kierownicy, czy będzie podsterowny, czy nadsterowny. Jak się przygotujesz do tego wyścigu? Czy wolisz codziennie trenować samochodem jednej marki, czy może na każdym treningu będziesz ćwiczyć manewry innymi samochodami? A teraz wyobraź sobie inną sytuację. Za tydzień startujesz w wyścigu samochodem konkretnej marki, który od jakiegoś czasu jest dostępny na rynku. Jak się przygotujesz do rajdu? Czy wolisz ćwiczyć wyłącznie samochodem, którym będziesz się ścigać, czy może wolisz codziennie zmieniać samochody? Z książki: W jaki sposób ludzie uczą się wykonywać złożone czynności, takie jak prowadzenie samochodu, żonglowanie czy jazda na rowerze? W jakich warunkach doskonalenie tych umiejętności jest najbardziej efektywne? Przedmiotem książki jest proces specjalizacji: Autor opisuje mechanizm uczenia się leżący u podstaw nabywania wprawy w wykonywaniu złożonych czynności motorycznych oraz prezentuje własny model nabywania tego typu umiejętności. Recenzowana praca dotyczy ważnego zagadnienia nabywania wyspecjalizowanych umiejętności motorycznych, które nie zostało jeszcze we współczesnej psychologii należycie wyjaśnione. (...) Zrozumienie mechanizmów i czynników determinujących przebieg oraz efektywność uczenia się tej kategorii umiejętności jest bardzo istotne, zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki. Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja Hankały