Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój

Dorota Pauluk
Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Książkę Doroty Pauluk wyróżnia sposób ujęcia problematyki oraz jej charakter. Monografia wymyka się ustalonym formom opracowań naukowych. Kluczem, który został tutaj wykorzystany, był przyjęty cel - krytyka tradycyjnego oceniania oraz prezentacja oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. To pozycja bardzo ważna i potrzebna z racji podjętej tematyki oraz formy nadanej jej przez Autorkę. Wypełnia ona istotną lukę w literaturze przedmiotu - łączy wyrafinowaną, hermetyczną rozprawę przeznaczoną dla wąskiego grona specjalistów z opracowaniem metodycznym. Pomysł, by sięgnąć po rozwiązanie z makropraktyki, okazuje się znakomity. Nauczyciele raczej stronią od teorii, a jednocześnie bardzo wielu z nich ma duży dystans do propozycji oferowanych przez metodykę. Ci przekonani do refleksyjnej praktyki z całą pewnością znajdą w tej książce źródła inspiracji oraz uzasadnienia rozwiązań, które dyktuje im intuicja. Grono adresatów tej publikacji wydaje się bardzo szerokie. Tworzą go nauczyciele szkół wszystkich poziomów i typów. Będzie to także cenna lektura dla studentów pedagogiki oraz kandydatów na nauczycieli. Sądzę, że opracowanie zainteresuje wielu badaczy poszukujących inspiracji dla własnych projektów. Tym bardziej że uważna lektura książki Doroty Pauluk skłania do refleksji oraz otwiera pola nowych poszukiwań z dziedziny sztuki oceniania.
Z recenzji prof. dra hab. Henryka Mizerka

Wydanie 1 - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wprowadzenie 11

Rozdział 1

Kontrowersje wokół oceniania osiągnięć edukacyjnych 19
1.1. Zniekształcenia, błędy, nadużycia… oceniania . 21
1.2. Etyczny wymiar oceniania 28
Podsumowanie 36

Rozdział 2
Szkolne ocenianie i jego skutki uboczne – sfera poznawcza 39
2.1. Kultura testowania 41
2.2. Stopnie 49
2.3. Ukryta pedagogia 52
Podsumowanie 58

Rozdział 3
Akademickie ocenianie i jego skutki uboczne – sfera poznawcza . 61
3.1. Ocenianie a podejście do uczenia się 63
3.2. Ocenianie a zjawisko nieuczciwości akademickiej i jego uwarunkowania . 72
Podsumowanie 80

Rozdział 4
Skutki uboczne oceniania a rozwój uczniów i studentów . 81
Podsumowanie 94

Rozdział 5
Alternatywny model oceniania – podstawy teoretyczne 95
5.1. Interdyscyplinarne teorie naukowe i ich dydaktyczne implikacje . 99
5.1.1. Wokół konstruktywistycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) . 105
5.1.1.1. Konstruktywizm poznawczo-rozwojowy . 106
5.1.1.2. Konstruktywizm społeczny 113
5.1.1.3. Teoria uczenia się sytuacyjnego 119
5.1.2. Wokół humanistycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) 121
5.1.3. Wokół krytycznego myślenia o procesie kształcenia (oceniania) 127
5.2. Ocenianie wspierające uczenie się . 130
Podsumowanie . 140

Rozdział 6
Ocenianie wspierające uczenie się i rozwój (OWUiR) a wspólnota edukacyjna 141
6.1. Środowisko uczenia się 148
6.1.1. Informacja zwrotna (feedback) 148
6.1.1.1. Efektywność informacji zwrotnych w praktyce edukacyjnej 148
6.1.1.2. Informacja zwrotna – w stronę samoregulowanego uczenia się 151
6.1.1.3. Informacja zwrotna – od korygującego komentarza do interakcji i dialogu . 154
6.1.2. Zadania edukacyjne i sprawdzające 157
6.2. Środowisko społeczno-emocjonalne (wspólnota uczenia się/wspólnota oceniania) 165
6.2.1. Klimat 165
6.2.2. Gratyfikacja wzrostowa . 174
6.2.3. Jeszcze nie… – informacja zwrotna o sile własnych możliwości 177
6.2.4. Pochwała – pozytywna informacja zwrotna . 180
6.3. Błąd i niepowodzenie drogą do rozwoju 184
Podsumowanie . 188

Rozdział 7
Alternatywne metody oceniania 191
7.1. Ocenianie rówieśnicze 192
7.2. Samoocena . 201
7.3. Portfolio 208
7.4. Rubryki punktacji 213
Podsumowanie . 218

Wnioski . 219
Refleksje końcowe 221
Bibliografia 229
Spis rysunków i tabel 247

Aneks 249
I. Ocenianie dla uczenia się 249
II. Kultura oceniania wspierająca proces uczenia się . 250
III. Czternaście zasad lepszego oceniania w szkole wyższej 250
Streszczenie . 253

Abstract 255
Data wydania: 2022-12-13
ISBN: 978-83-233-5149-8, 9788323351498
Wydawnictwo: WUJ - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Stron: 256
dodana przez: Vernau

Autor

Dorota Pauluk Dorota Pauluk – dr hab. nauk społecznych, adiunkt Instytutu Pedagogiki Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego i profesor nadzwyczajny Zakładu Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej.

Pozostałe książki:

Student na współczesnym uniwersytecie Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty
Wszystkie książki Dorota Pauluk

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl