Prezentowaną pracę można ocenić jako przyczynek do historii pedagogiki totalitarnej III Rzeszy. Do chwili obecnej nie ukazała się w Polsce szersza monografia przybliżająca metody kształcenia przyszłej elity Hitlera. W literaturze niemcoznawczej tego okresu pozycja niniejsza uzupełnia lukę dotyczącą poznania koncepcji ideologicznych w ośrodkach elitarnych administracji państwa narodowych socjalistów nazwanych Napola od Nationalpolitische Erziehungsanstalten. Książka ta powinna trafić do rąk czytelnika poszukującego odpowiedzi na temat praktyk stosowanych w ośrodkach elitarnych w latach 1933 – 1945. W dużej części posłużyły ku temu innowacje merytoryczno–dydaktyczne, a wraz z nimi realizacja utopii narodowego socjalizmu. Wkomponowane w kanony nazistowskiej pedagogiki przynieść miały progresję uformowania „jednostki ludzkiej” (Mänschliche Material). W optyce ideologów i pedagogów hitlerowskich był nim Niemiec – Aryjczyk o blond włosach i niebieskich oczach, a model ten odpowiadał oczekiwaniom państwa totalitarnego.