Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku

Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3 /10
Ocena 6.3 na 10 możliwych
Na podstawie 3 ocen kanapowiczów
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
6.3 /10
Ocena 6.3 na 10 możliwych
Na podstawie 3 ocen kanapowiczów

Opis

Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dziennikarzy oraz samych graczy. Jak jednak pokazuje historia rozwoju interaktywnego medium, gry musiały pokonać długą drogę od egzotycznej, trudno dostępnej nowinki technicznej do stałego elementu współczesnej kultury. Autorka prezentuje proces upowszechnienia gier wideo w Polsce oraz kształtowania tożsamości gracza, który rozpoczął się jeszcze w latach 80. XX wieku, a przybrał na sile po transformacji ustrojowej. W publikacji sytuuje gry w obszernym kontekście postępującej w Polsce lat 90. informatyzacji oraz komputeryzacji; popularnych ówcześnie praktyk odbiorczych, determinowanych przez brak oficjalnej dystrybucji gier, a także trudności w zdobyciu sprzętu komputerowego. Analizuje również obszerny materiał źródłowy w postaci prasy hobbystycznej z tego okresu, dzięki której gry wideo zostały przedstawione odbiorcom jako nowatorskie oraz interesujące medium – omawia takie tytuły, jak: „Bajtek”, „Gambler”, „Gry Komputerowe”, „Świat Gier Komputerowych”, „Reset”, „Secret Service” i inne.

*

Książka ma przede wszystkim charakter naukowy i jako taką pozycję wysoko ją oceniam. Nie tylko czerpie z bieżącego stanu badań, lecz także poszerza ich zakres. Autorka wykonała ogromną pracę, drobiazgowo analizując obszerny materiał i przekonująco pokazując przemiany sposobu, w jaki polskie czasopisma zajmujące się grami komunikowały się ze swoimi czytelnikami. Sądzę równocześnie, że ta pozycja ma szansę, ze względu na swój temat i relatywnie przystępny język, spełnić też funkcję publikacji popularnonaukowej, która mogłaby dotrzeć także do współczesnych hobbystów zajmujących się historią gier.

ISBN: 978-83-8220-619-7, 9788382206197
Wydawnictwo: WUL - Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego
Kategoria: Informatyka
Stron: 216
dodana przez: dominika.nawidelcu

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Literatura naukowa trzyma dobry poziom

10.03.2022

Książkę Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wiekuDominiki Staszenko-Chojnackiej otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakapanie.pl. „Celem tej książki jest ukazanie, jak kształtowała się tożsamość polskiego gracza, w jaki sposób nowe medium zostało przyjęte przed odbiorców oraz jak na przestrzeni kilku lat zmien... Recenzja książki Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku

Pierwotny świat i rola gracza

20.02.2022

Myślę, że większość z nas, z pokolenia lat 80 i 90 XX wieku, pamięta swój pierwszy komputer, pierwszy telefon, pierwszą grę wideo-Mario w kilku pikselach. To był początek nowej ery, początek niebywałych zmian w dziejach ludzkości, tylko nikt z nas wtedy tego jeszcze nie wiedział. Nikt nie znał i nie potrafił przewidzieć skali tego zjawiska. Książ... Recenzja książki Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku

@Czytanna@Czytanna × 6

Gry wideo

5.03.2022

Książka Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku ukazała się na rynku czytelniczym nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, jako jeden z tomów serii SZTUKA/MEDIA/KULTURA. Napisana została przez Dominikę Staszenko-Chojnacką. Moje pierwsze wrażenie, tuż po rozpakowaniu egzemplarza, było pozytywne. Przyjemne dla... Recenzja książki Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku

@book.lynn@book.lynn × 1

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@Aleksandra_99
2022-03-10
8 /10
Przeczytane
@book.lynn
@book.lynn
2022-03-05
5 /10
@Czytanna
2022-02-20
6 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat