Zeszyt ćwiczeń z serii „Ortograffiti” przygotowano dla uczniów klasy 4 i 5 szkoły podstawowej, a także ich nauczycieli i rodziców.
Seria „Ortograffiti” ma na celu podniesienie świadomości ortograficznej u uczniów, zwłaszcza tych ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania, czyli dysleksją rozwojową.
Ćwiczenia, które wykonują uczniowie, rozwijają funkcje wzrokowe i słuchowo-językowe, percepcję, pamięć, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, logiczne myślenie, orientację w kierunkach, technikę czytania, czytania ze zrozumieniem, umiejętność poprawnego pisania i wypowiadania się. Zadania wspierają wzbogacanie wiedzy i słownictwa uczniów. Treści zadań są powiązane z podstawą programową z zakresu języka polskiego i innych przedmiotów, takich jak matematyka, historia, przyroda.
Zeszyt ćwiczeń<>\/i ma na celu przypomnienie i utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „rz” i „ż”. W tym zeszycie główny nacisk kładzie się na technikę czytania i pisania. Do opracowania przez cały rok szkolny jest 11 bloków, na opracowanie każdego bloku założono czas około tygodnia. Polecana jest kontynuacja ćwiczeń i realizacja zadań z zeszytu ćwiczeń z serii „Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę” – wyrazy z „rz”, „ż”. Poziom II.
Składa się z 11 rozdziałów:
Zasady pisowni wyrazów z „rz”
1. „Rz” wymieniające się na „r” i w zakończeniach „-arz”, „-erz”
2. „Rz” niewymienne
3. „Rz” po spółgłoskach „b”, „ch”, „d”, „g”, „j”, „k”, „p”, „t”, „w”
4. „Rz” – znajomość reguł
Zasady pisowni wyrazów z „ż”
5. „Ż” wymieniające się na „g”, „h”, „dz”, „s”, „z”, „ę (zi)”
6. „Ż” niewymienne (część pierwsza); dwuznak „dż”
7. „Ż” niewymienne (część druga); „ż” po spółgłoskach „l”, „ł”, „n”, „r”
8. „Ż” – znajomość reguł
9. „Rz” wymienne i w zakończeniach „-arz”, „-erz”; „ż” wymienne – powtórzenie
10. „Rz” i „ż” niewymienne i po spółgłoskach – powtórzenie
11. Głoski miękkie w wyrazach z „rz” i „ż”