Już dawno temu fotografia przestała być wyłącznie medium służącym do
dokładnie tego, co jawi się przed oczami fotografa. Mimo to nadal w
fotografiach nieostrych czy też ukazujących fragment postaci pozorne
braki techniczne mogą być mylone z brakiem artystycznego wyrafinowania.W Przewodniku
po fotografii współczesnej Jackie Higgins wyjaśnia, na
czym polega artyzm 100 publikowanych dzieł, odsłaniając ukryte pokłady
ładunku emocjonalnego oraz skomplikowane procesy związane z ich
powstaniem. Dzięki tej książce odkryjesz, jak fotografie mogą zacierać
granice między fantazją i rzeczywistością oraz jak pokazują płynność
czasu, a przede wszystkim dowiesz się, dlaczego sztuka fotografii jest
czymś znacznie więcej niż tylko „wycelowaniem obiektywu i pstryknięciem
zdjęcia”.
Dlaczego ktoś robi sobie zdjęcie portretowe, ale zasłania twarz żarówką
(Lee Friedlander, Provincetown, Cape Cod, Massachusetts, 1968)
lub celowo nie doświetla zdjęcia (Vera Lutter, Elektrownia
Battersea, XI: 13 lipca 2004r.)? Po co fotografować sufit (William
Eggleston, Bez tytułu ,
1973)?
W książce Przewodnik po fotografii współczesnej Jackie
Higgins bada główne inspiracje każdego z prezentowanych fotografów i
wyjaśnia, jak realizowali oni swoje pomysły. Ukazując rozmaite warstwy
znaczeniowe ich nowatorskich prac – niektóre z nich początkowo odrzucano
jako rozmyte, prześwietlone lub źle zakomponowane – tłumaczy ich
znaczenie dla historii fotografii. Odkryj, dlaczego Autoportret w
wieku 17 lat (2003) Gillian Wearing nie jest zwykłym zdjęciem z
automatu, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Dowiedz się, co
spowodowało, że Hiroshi Sugimoto zdecydował się użyć do swoich prac
XIX-wiecznego wielkoformatowego aparatu fotograficznego – pozornie
przekorny wybór, biorąc pod uwagę jego zamiar uzyskania nieostrych
obrazów. Dowiedz się też, co popchnęło Richarda Prince’a do
fotografowania cudzych zdjęć. Prace omawiane w tej książce igrają z
oczekiwaniami, jakie żywimy wobec fotografii i stanowią wyzwanie dla
zakorzenionej w nas tendencji do wiary, że fotografia pokazuje „nagą”
rzeczywistość. Jackie Higgins dowodzi raz na zawsze, że sztuka
fotografii jest znacznie bardziej wyrafinowana niż mogłoby się wydawać.
W tej serii ukazał się także "Przewodnik po sztuce współczesnej"
autorstwa Susie Hodge.