Opinia na temat książki Pytanie o życie. Energia, ewolucja i pochodzenie życia

@denudatio_pulpae @denudatio_pulpae · 2023-11-26 14:28:20
Przeczytane Mam w domu 📚 Wiem, że nic nie wiem. Ale się staram :)
Życiodajna energia.

Powstanie komórki eukariotycznej było jednorazowym zdarzeniem. Tu, na Ziemi, doszło do niego tylko raz na 4 miliardy lat ewolucji. Jeślibyśmy próbowali szukać jego wyjaśnienia w kategoriach genomów bądź informacji, to prawie nie sposób go zrozumieć. Jeśli zaś spojrzeć przez pryzmat energii i fizycznej struktury komórek, to można w nim dostrzec bardzo wiele sensu”.

Powstanie życia na Ziemi i ewolucja pierwszych organizmów to temat ciekawy, ale również jeszcze słabo poznany.

W 1953 Stanley Miller i Harold Urey przeprowadzili eksperyment, w którym z mieszaniny wody, metanu, amoniaku oraz wodoru udało im się otrzymać podstawowe aminokwasy – tak powstała koncepcja „zupy pierwotnej”.

W 1967 roku Lynn Margulis wywołała pierwszą rewolucję poglądów na temat tego, czym jest życie. Badaczka stwierdziła, że mitochondria i chloroplasty w komórkach złożonych pochodzą od bakterii (co ostatecznie okazało się prawdą). Margulis jednak w swych rozważaniach posunęła się dalej, uważając, że cała komórka o złożonej budowie to zbiór związków symbiotycznych. Tak powstała „teoria seryjnej endosymbiozy”.

Druga rewolucja dotyczyła filogenetyki molekularnej – nowego narzędzia pozwalającego na badanie sekwencji aminokwasów budujących białka oraz porównywaniu ich u różnych gatunków. Dzięki tym badaniom odkryto nową grupę organizmów – archeony.

W 1998 roku Bill Martin ogłosił pogląd, że złożone formy życia powstały w trakcje jednorazowej endosymbiozy miedzy komórką gospodarzem – archeonem – a bakterią, która przekształciła się w mitochondrium. Eukarionty posiadają dzięki temu niezwykłą mozaikę genów – część zaczerpniętą od archeonów, część od bakterii, co razem dało początek precyzyjnym szlakom metabolicznym, znoszącym energetyczne ograniczenia bakterii i archeonów, co dało możliwość rozwoju coraz to bardziej złożonych form życia.

I tutaj właśnie docieramy do problemów, jakie będą omawiane w tej książce. W jaki sposób energia wpływa na rozwój coraz bardziej złożonych organizmów? Dlaczego wyewoluowały dwie płcie i skąd bierze się rozbieżność między linią płciową a linią somatyczną? Czym jest zaprogramowana śmierć komórki i czy można jej uniknąć? Skąd bierze się mozaikowata budowa mitochondrium? Od czego zależy kompromis między wydolnością aerobową a płodnością?

Na te i wiele innych pytań będzie próbował opowiedzieć autor. Początkowo bardzo trudno było mi się „wgryźć” w tę książkę – za bardzo przypominała mi biofizykę i biochemię, których szczerze nie znosiłam na studiach. Na szczęście pojęcia zawarte w książce były mi znane (wykute swego czasu na blachę), co pewnie znacznie ułatwiło przyswajanie informacji w niej umieszczonych. Błonowe gradienty protonowe, pompy protonowe, potencjał błonowy, ATP – biochemia i fizjologia comeback.

Później jednak załapałam koncepcję autora i z ciekawością podążałam za jego tokiem myślenia. Moja wiedza nie jest jednak na tyle duża, żeby oceniać wartość merytoryczną tej książki.

W samym sercu biologii zieje czarna dziura. Szczerze mówiąc, nie wiemy, dlaczego życie toczy się właśnie tak, jak to się dzieje. Wszystkie złożone formy życia na Ziemi mają wspólnego przodka: komórkę, która rozwinęła się z prostych bakteryjnych poprzedników 4 miliardy lat temu. Zdarzyło się to tylko raz. Czy był to naprawdę niezwykły przypadek, a może inne „eksperymenty” w ewolucji złożonych organizmów poniosły fiasko? Nie wiadomo”.

Aż tu nagle, w maju 2010 roku, w głębinach Pacyfiku u wybrzeży Japonii, gdzie na głębokości przeszło 1200 metrów znajduje się podwodny wulkan Myojin Knoll, odkryto zagadkowe drobnoustroje przypominające eukarionty. Podobieństwo to jest jednak tylko powierzchowne – po głębszym zbadaniu tego mikroorganizmu okazało się, że komórka nie posiada klasycznych cech eukariontów, takich jak siateczka środplazmatyczna, aparat Golgiego czy cytoszkielet. Nazwano to stworzenie Parakaryon myojinensis – używając nowego terminu „parakariont” ze względu na pośrednie cechy budowy.

Jednym z możliwych wyjaśnień tej budowy jest hipoteza, że komórka ta jest prokariontem, który pozyskał endosymbionty i jest w trakcie przemiany w komórkę przypominającą eukarionta - co stanowi niejako powtórzenie ewolucji organizmów eukariotycznych.

Podejrzewam, że biologia ma w zanadrzu jeszcze wiele takich niespodzianek!

Ocena:
Data przeczytania: 2023-11-26
× 14 Polub, jeżeli spodobała Ci się ta opinia!
Pytanie o życie. Energia, ewolucja i pochodzenie życia