SPIS TREŚCI WSTĘP Rozdział pierwszy MIŁOŚĆ MAŁŻEŃSKA A OBIEKTYWNA RZECZYWISTOŚĆ I. Obiektywizm w pojmowaniu relacji erotycznej 1. Eros w polu prawdy 2. Relacja małżeńska \"w służbie natury\" 3. Prokreacyjny sens małżeństwa 4. Małżeństwo jako \"wzajemna pomoc\" a miłość jako \"dar osoby dla osoby\" II. Subiektywizacja relacji erotycznej 1. Eros poza prawdą 2. Redukcja do pożądania seksualnego 3. Pożądanie a zakochanie 4. Poddanie przeżyć erotycznych innym przeżyciom III. Etyka a zasada realizmu 1. Obowiązek respektowania obiektywnej rzeczywistości 2. Nowożytny projekt reformy etyki 3. Pomiędzy utylitaryzmem a decyzjonizmem 4. Zmiana koncepcji nauki i filozofii IV. Konkluzje normatywne: nieodwołalność daru osoby dla osoby a przemijalność przeżyć erotycznych 1. Zmienność i przemijalność przeżyć erotycznych 2. Dobro potomstwa a przeżycia 3. Respektowanie obiektywnej rzeczywistości a trwałość małżeńskiej relacji 4. Dobro potomstwa a nierozerwalność małżeństwa 5. \"Wzajemna pomoc\" jako całkowity i nieodwołalny dar osoby dla osoby Rozdział drugi PRZEDMIOT MIŁOŚCI: DOBRO OGÓŁU A DOBRO OSOBY LUDZKIEJ I. \"Wspólnota kobiet\" a przyjaźń 1. Odmiany rozwiązania Platona 2. Arystotelesowa krytyka II. Subiektywizacja relacji erotycznej a prymat dobra ogółu 1. Przedmiot pożądania i zakochania 2.Małżeństwo a dobro ogółu 3. Prokreacja: dobro gatunku a dobro dziecka III. Etyka a prymat dobra ogółu nad dobrem osoby 1. Etyka Kartezjusza a instrumentalne traktowanie osoby wobec społecznego dobra 2. Utylitaryzm a \"poświęcalność\" osoby dla społeczeństwa 3. Decyzjonizm a nieinstrumentalne dobro osoby IV. Konkluzje normatywne: nieinstrumentalna wartość osoby ludzkiej a dobro społeczne Rozdział trzeci MIŁOŚĆ EROTYCZNA A ŻYCZLIWOŚĆ I. Troska o dobro samego podmiotu 1. Relacja erotyczna jako forma egoizmu 2. Subiektywizacja relacji erotycznej a egoizm II. Troska o dobro adresata relacji erotycznej 1. Życzliwość przyjaźni a \"dar osoby dla osoby\" 2. Nowożytne postulaty życzliwości w relacji erotycznej III. Etyka klasyczna i nowożytna a postulat życzliwości 1. Wymaganie \"przyjaznego\" odniesienia do innych 2. Postulat bezinteresowności w nowożytnej etyce IV. Konkluzje normatywne: bezinteresowność a nieodwołalność daru osoby dla osoby 1. Stanowiska egoistyczne 2. Stanowiska nieegoistyczne Rozdział czwarty MIŁOŚĆ EROTYCZNA A SPRAWCZOŚĆ OSOBY I. Miejsce rozumu i woli w miłości 1. Miłość jako \"dzianie się\" 2. Miłość jako kierowanie się poznaną prawdą II. Rola rozumu praktycznego według etyki nowożytnej i klasycznej 2. Nowożytny decyzjonizm a rozum 3. Klasyczna koncepcja rozumu praktycznego III. Wola a etyka klasyczna i nowożytna 1. Sprawczość osoby a moralność 2. Zapoznanie woli w filozofii nowożytnej IV. Klasyczna a nowożytna koncepcja uczuć 1. Klasyczna koncepcja uczuć 2. Kartezjańska rewolucja w pojmowaniu uczuć V. Konkluzje normatywne: odpowiedzialność za dar osoby dla osoby Rozdział piąty ROZWÓD A RÓWNOŚĆ MAŁŻONKÓW I. Nierówność aksjologiczna pomiędzy kobietą i mężczyzną II. Równość kobiety i mężczyzny III. Małżeństwo jako przyjaźń \"nierównych\" 1. \"Nierówność\" małżonków a obiektywny fundament małżeństwa 2. \"Nierówność\" małżonków w służbie przyjemności 3. Odmienność płciowa jako element osoby ludzkiej IV. Konkluzje normatywne: dar osoby dla osoby a komplementarność mężczyzny i kobiety ZAKOŃCZENIE BIBLIOGRAFIA SUMMARY INDEKS OSÓB