Mija piętnasty rok transformacji polskiej gospodarki. Jak poradziły sobie polskie przedsiębiorstwa z wyzwaniami gospodarki rynkowej? Jak zmieniły swoje strategie, relacje z klientami i dostawcami, metody walki konkurencyjnej? W jakim stopniu przekształciły swoje struktury organizacyjne i procedury, czy wymieniły lub zreformowały swoją kadrę? Czy w wyniku procesów przystosowawczych polskie przedsiębiorstwa osiągnęły poziom konkurencyjności pozwalający im skutecznie stawić czoło zagranicznym korporacjom? Na to i wiele innych pytań odpowiada ta książka. Procesowi transformacji przez cały czas towarzyszyli naukowcy, śledząc i analizując proces przemian i zachowania polskich przedsiębiorstw. Wykorzystując wyniki badań kilkudziesięciu zespołów badaczy z całej Polski, autorzy książki naświetlili różne problemy transformacji widzianej oczami przedsiębiorców. Pewne powtarzające się, charakterystyczne dla ostatnich kilkunastu lat zachowania strategiczne przedsiębiorstw złożyły się na empiryczny model strategii polskich przedsiębiorstw w okresie transformacji.