Ten praktyczny podręcznik napisany przez znakomitych znawców tematu zawiera klarowne opisy procedur, które można stosować w pracy z pacjentami. Autorzy łączą doświadczenie kliniczne z danymi empirycznymi i refleksją nad zawodem terapeuty. Omawiają podstawy medytacji uważności i psychologii buddyjskiej z uwzględnieniem podobieństw łączących je ze współczesną teorią i praktyką psychoterapeutyczną. W rozdziałach poświęconych relacji terapeutycznej pokazują, że kultywowanie uważności pogłębia akceptację i empatię, dając pacjentom (i terapeutom) nowe poczucie wolności emocjonalnej. Książka zawiera szczegółowe opisy nowatorskich zastosowań technik uważności w kontekście konkretnych problemów i populacji klinicznych. Przedstawia także problematykę terapii depresji, zaburzeń lękowych, przewlekłego bólu, traumy i uzależnień oraz metody stosowania zasad uważności w pracy z dziećmi. Ostatnia część odwołuje się do historycznych korzeni tej koncepcji, zgłębia najnowsze odkrycia w dziedzinie neurobiologii i analizuje dziedziny łączące uważność z psychologią pozytywną.
To nieocenione źródło wiedzy, przydatnych uwag i wskazówek technicznych dla psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników opieki społecznej, konsultantów z dziedziny zdrowia psychicznego, terapeutów pracujących z parami i rodzinami oraz duchownych – również tych, którzy dopiero poznają ideę uważności.
Oto wszechstronny, przystępny i rzetelny podręcznik, który pokazuje, jak włączyć teorię i praktykę uważności w psychoterapię. Szczególnie cenne jest nowe ujęcie problemu współczucia i etyki w prowadzeniu terapii.
Dr John D. Teasdale, Cambridge, Wielka Brytania
Uważność i psychoterapia jest doskonałym źródłem wiedzy dla klinicystów, którzy chcą skorzystać z koncepcji uważności i przynajmniej częściowo złagodzić cierpienie pacjentów. W podręczniku znajdziemy wiele praktycznych technik terapeutycznych oraz konkretnych wskazówek na temat metod wdrażania praktyki uważności do terapii różnych populacji pacjentów. To zupełnie wyjątkowe narzędzie w warsztacie psychoterapeuty.
Dr n. med. Stuart J. Eisendrath, Wydział Psychiatrii, Uniwersytet Kalifornijski, San Francisco
TOM ZAWIERA
CZĘŚĆ I. ZNACZENIE UWAŻNOŚCI
• Czym jest uważność? Dlaczego ma znaczenie?
• Psychologia buddyjska i psychologia zachodnia: w poszukiwaniu wspólnego podłoża
CZĘŚĆ II. RELACJA TERAPEUTYCZNA
• Uważność jako metoda w szkoleniu klinicznym
• Kultywowanie uwagi i współczucia
• Uważność w relacji
• Etyka: zagadnienia praktyczne
CZĘŚĆ III. PRAKTYKA UWAŻNOŚCI W PRACY KLINICZNEJ
• Nauczanie uważności w terapii
• Depresja: jak dotrzeć, jak wyjść
• Lęk: akceptować to, co się pojawia, robić to, co ważne
• Zaburzenia psychofizjologiczne: zaakceptować ból
• Uważność, wgląd i terapia traumy
• Przerwać pętlę uzależnienia
• Praca z dziećmi
CZĘŚĆ IV. PRZESZŁOŚĆ, TERAŹNIEJSZOŚĆ I OBIETNICA
• Korzenie uważności
• Neurobiologia uważności
• Psychologia pozytywna i droga bodhisattvy