Zapis wizualny jest silnie związany ze zdobywaniem wiedzy i możliwościami jej przekazywania. Jest najskuteczniejszym instrumentem Sztuki pamięci: od prehistorycznych rysunków naskalnych i sztuki australijskich aborygenów po zapis obrazów z elektronowego mikroskopu, wizualizacja była sposobem ujmowania, rozumienia i przekazywania wiedzy. Tak, jak rozszerzał się zakres zdobywanej wiedzy, zmianie uległy także sposoby jej wizualizacji. Dziś, w dobie kultury wizualnej to, co nie jest obrazem w ogóle ma wątpliwy byt.
Spis treści
Agnieszka Morawioska
Tytułem wstępu; Powitanie uczestników konferencji
Ryszard Knapioski
Biblia Pauperum – rzecz o dialogu słowa i obrazu
Michał B. Paradowski
Wizualizacja danych – dużo więcej: niż prezentacja
Katarzyna Murawska - Muthesius Kartografia i karykatura: wizualne reżimy wiedzy i reżimy prawdy: Wschodnia Europa w brytyjskiej
kulturze wizualnej XX wieku
Joanna A. Tomicka
Ars Scientiae. Grafika zachodnioeuropejska z kręgu ikonosfery
nauki XVI - XVIII wieku
Katarzyna Kolendo - Korczak
Obraz i koncepcja nauki w
programach ikonograficznych
dekoracji bibliotek gimnazjów akademickich w okresie
wczesnonowożytnym
Michał Mencfel
Przestrzeo intymna: przestrzeo publiczna: przestrzeo idealna:
z historii nowożytnej ikonografii gabinetu zbieracza - uczonego
Arkadiusz Wagner
Świat wiedzy w wyobrażeniach wnętrz bibliotecznych w sztuce ekslibrisu XVIII wieku
Ewa Wyka
Od Kunstkamery do osiemnastowiecznego gabinetu naukowego
Izabella Wiercioska
Miniatury portretowe jako cenne źródło wizualizacji wiedzy
genealogicznej
Monika Ochnio
Osiemnastowieczne sposoby pojmowania historii na przykładach dwóch galerii portretowych w zbiorach Muzeum
Narodowego w Warszawie: radziwiłłowskiej z Nieświeża i
sapieżyoskiej z Dereczyna
Anna Żakiewicz
Kompozycje astronomiczne Witkacego
Aneta Biały
Tadeusza Kuntzego bliskie kontakty z nauką
Małgorzata Taborska
Metody rejestracji wiedzy przyrodniczej na przestrzeni
wieków
Danuta Jackiewicz
A scene in a Library Williama H. F. Talbota (1800 - 1877).
Wstęp do historii fotografii jako modernistycznego narzędzia
katalogowania wiedzy.
Marta Koszowy
Ekfraza jako figura historii fotografii
Dorota Skotarczak
Film fabularny jako źródło do badao historii PRL
Anna Rudzka
Film animowany w służbie historii: a zwłaszcza historii sztuki
Jan Rusioski
Co próbowałem powiedzied na konferencji
Halina Tchórzewska - Kabata
Koncepcja i założenia metodologiczne projektu: Wirtualna rekonstrukcja historycznych bibliotek i księgozbiorów polskich
Rafał Zapłata
Obrazowanie przeszłości
– wizualizacja w archeologii.
Archeologiczne widzenie widzenia
Adam Moch
Wykorzystanie programów graficznych w
wizualizacj i problematyki konserwatorskiej zabytków architektury na przykładzie prac wykonanych w Zakładzie Konserwatorstwa
UMK w Toruniu.
Andrzej Radomski
Portal Naukowy jako centrum tworzenia i prezentacji wiedzy w Informacjonalizmie
Anna Ziębioska - Witek
Od narracji do ekspozycji, czyli historia w muzeach
Maciej Kluza
Wystawa interaktywna jako forma przekazu i wizualizacji
wiedzy
Tomasz Wełna
Litera jako nośnik wiedzy
Daria Rzepiela
Wi - rewitalizacja - marzenie o poznaniu ponad granicami
czasu i przestrzeni
Mateusz Leszkowicz
Odczytywanie struktury infografiki
Julian Szymaoski, Włodzisław Duch
Wizualizacja struktury Wikipedii do wspomagania wyszukiwania informacji
Piotr Kopszak
Sztuka w Warszawie w latach 1901 – 1920 – szkic „mapy topik”
Marta Osęka, Agnieszka Szóstek
Jak odkrywad różnorodnośd w danych statystycznych? Analiza danych o
nauce polskiej przy użyciu interaktywnych technik wizualizacyjnych.
Michał B. Paradowski
Dekalog analityka danych i infografika
– quid, cur, quomodo
Materiały konferencji Muzeum Narodowego w Warszawie 9-11 grudnia 2011.
Redaktor wydania: dr Maciej Kluza
Wydanie I