Nadrzędnym celem niniejszej serii jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Czym jest wychowanie? Dzięki czemu jest tym, czym jest, i czym różni się od innych działań mających na celu wprowadzanie zmian w drugim człowieku? Czy i jak jest możliwe dzisiaj? Ku jakiemu światu wychowywać? Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem? Kim jest i jak jest potencjalny wychowanek? Kim jest/może/powinien być wychowawca i ze względu na kogo/na co?
Prezentowane studia i eseje wskazują na nowe kategorie i pola, które mogą i powinny stać się przedmiotem refleksji wychowawczej wykraczającej poza tradycyjny krąg nauk o wychowaniu. W esejach poruszane są również problemy, które już znajdują się w obszarze profesjonalnego namysłu wychowawców, jednak dzięki prezentacji ich przez przedstawicieli psychologii, socjologii, filozofii, prawa, etnografii, kulturoznawstwa, filologii oraz praktyki edukacyjnej, zyskują nową jakość.
Prezentowane studia i eseje wskazują na nowe kategorie i pola, które mogą i powinny stać się przedmiotem refleksji wychowawczej wykraczającej poza tradycyjny krąg nauk o wychowaniu. W esejach poruszane są również problemy, które już znajdują się w obszarze profesjonalnego namysłu wychowawców, jednak dzięki prezentacji ich przez przedstawicieli psychologii, socjologii, filozofii, prawa, etnografii, kulturoznawstwa, filologii oraz praktyki edukacyjnej, zyskują nową jakość.