„Wieloryb” Cheon Myeong-Kwana to literacka perełka, która zabiera nas w fascynującą podróż przez historię, kulturę i przemiany społeczne Korei Południowej, gdzie realizm magiczny płynnie łączy się z surową rzeczywistością. To tutaj liryczne opisy codzienności mieszają się z brutalnymi obrazami przemocy, a ironiczny humor przeplata się z poważnymi refleksjami na temat ludzkiego losu i natury współczesnej Korei.
Główną bohaterką jest Geumbok, młoda kobieta z małego, górskiego miasteczka Pyeongdae, której życie zostaje na zawsze zmienione, gdy po raz pierwszy dostrzega w oceanie olbrzymiego płetwala. To spotkanie z tak majestatycznym zwierzęciem sprawia, że od tego momentu wieloryb staje się dla niej nie tylko fascynacją, ale i symbolem jej aspiracji, a także marzeniem o czymś większym niż zwykła, codzienna egzystencja. Ta tęsknota za wielkością prowadzi ją do pragnienia osiągnięcia czegoś wyjątkowego, czegoś co przekracza możliwości większości kobiet w patriarchalnym społeczeństwie, Geumbok, planuje zbudować kino w kształcie wieloryba. Ten monumentalny projekt, staje się dla niej uosobieniem nie tylko sukcesu, ale także spełnienia duchowego i materialnego. Historia jej walki o realizację tego marzenia, w kontekście surowych realiów społecznych i ekonomicznych Korei, splata się z losami innych postaci, w tym jej córki Chunhui.
Te dwie kobiety, Geumbok i jej niema córka Chunhui, napędzają całą te historię, stawiając czoła przeciwnościom losu i społecznym normom. Ich wspólne losy tworzą opowieść o relacji matka-córka, poświęceniu i determinacji, ale i pokazują również bolesne konsekwencje dążenia do sukcesu za wszelką cenę. Cheon wnikliwie analizuje przy tym patriarchalne struktury społeczeństwa, wskazując na ich ograniczenia i wpływ na jednostki, które starają się realizować swoje cele i marzenia.
Cheon Myeong-Kwan w mistrzowski sposób splata losy swoich bohaterek z realiami powojennej Korei, gdzie rozwój gospodarczy niesie ze sobą zarówno nadzieje, jak i bolesne koszty – wyzysk, niesprawiedliwość i polityczne represje. Mimo trudnych tematów, nadaje on swojej powieści również ironiczny ton, często sięgając po humor, który równoważy ciężar przedstawianych problemów, ale nie umniejsza ich wagi. Dzięki temu otrzymujemy jednocześnie i przyjemną lekturę, i wielowarstwową opowieść pełną zwrotów akcji, która balansuje między humorem a powagą, nie tracąc przy tym swojego filozoficznego tonu.
„Wieloryb” to powieść porównywana jest do dzieł takich autorów jak Gabriel García Márquez, co jest zasługą obecności realizmu magicznego, który w opowiadanej historii doskonale zaciera granice między jawą a snem. Autor wykorzystuje w niej również elementy koreańskiego folkloru i gawędziarski styl, który tworzy tu bogatą i niejednoznaczną narrację. Dzięki temu „Wieloryb” nie jest tylko książką o marzeniach jednej kobiety, ale także refleksją nad naturą sukcesu, ceną postępu i bolesnymi konsekwencjami modernizacji.
Cheon Myeong-Kwan stworzył wyśmienitą opowieść pełną kontrastów, realistyczną a zarazem baśniową, ironiczną a jednocześnie pełna emocji, brutalna lecz przepełniona magią. To idealna lektura dla wymagających czytelników, którzy poszukują nie tylko epickich opowieści, ale także głębszych, filozoficznych rozważań. „Wieloryb” to historia, która pozostaje w pamięci na długo. To książka, która zachwyca zarówno swoją treścią, jak i wyjątkowym stylem literackim, poruszając umysł i serce. Serdecznie Wam ją polecam 🩷.
Dziękuję za zaufanie i egzemplarz do recenzji od wydawnictwa @znak_literanova (współpraca reklamowa) 🩷.