Piotr Szumlewicz
Zostań fanem autora:

Piotr Szumlewicz

Autor, 48 lat 18 czytelników
4.0 /10
28 ocen z 8 książek,
przez 15 kanapowiczów
Urodzony 19 marca 1976 roku w Polsce (Warszawa)
Polski dziennikarz, pisarz i publicysta. Absolwent socjologii i filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat redaktor kwartalnika Bez Dogmatu i portalu lewica.pl. Jego teksty ukazywały się również między innymi w Przeglądzie, Gazecie Wyborczej, Trybunie i polskiej edycji miesięcznika Le Monde diplomatique.

Książki

Niezbędnik ateisty
Niezbędnik ateisty
Piotr Szumlewicz
7.3/10

Niezwykle osobiste rozmowy o ateizmie z kluczowymi postaciami polskiego życia publicznego. Piotr Szumlewicz zadaje pytania o najbardziej intymne aspekty duchowości, odpowiadają pisarze, filozofowie, n...

Bezbożnik. Przeciwko władzy religi
Bezbożnik. Przeciwko władzy religi
Piotr Szumlewicz
5.5/10

Bezkompromisowy. Bezwzględny. Bezbożnik. Kościół katolicki przeżywa kryzys: coraz większa liczba skandali, obłuda duchownych, kolejne apostazje. Odpowiedź na to wszystko jest jedna: jeszcze większ...

Ojciec nieświęty. Krytyczne głosy o Janie Pawle II
Ojciec nieświęty. Krytyczne głosy o Janie Pawle II
Piotr Szumlewicz
4.8/10

Zbiór wywiadów ze znanymi postaciami polskiego życia publicznego na temat mrocznych stron pontyfikatu Jana Pawła II. Wśród rozmówców Piotra Szumlewicza są dziennikarze, politycy i naukowcy, przedstawi...

Ojciec nieświęty. Rozmowy Piotra Szumlewicza
3 wydania
Ojciec nieświęty. Rozmowy Piotra Szumlewicza
Piotr Szumlewicz
7/10

Krytyczne głosy o Janie Pawle II Zbiór sensacyjnych wywiadów ze znanymi postaciami polskiego życia publicznego na temat mrocznych stron pontyfikatu Jana Pawła II. Wśród rozmówców Piotra Szumle...

Wielkie pranie mózgów
Wielkie pranie mózgów
Piotr Szumlewicz
4.3/10

W swojej nowej książce Piotr Szumlewicz, dziennikarz i publicysta, pokazuje mechanizmy rządzące polskimi mediami. Wielkie pranie mózgów to zbiór błyskotliwych, świetnie napisanych felietonów. Każdy do...

Kościół, państwo i polityka płci
Kościół, państwo i polityka płci
Agnieszka Graff, Magdalena Środa, Piotr Szumlewicz, Maciej Gdula ...
1/10

Inspirowana raportem autorstwa Jacqueline Heinen i Stephana Porteta Religia, polityka i równość płci w Polsce. Książka podejmuje kwestie wzajemnych powiązań między Kościołem katolickim i polityką oraz...

Niezbędnik historyczny lewicy
Niezbędnik historyczny lewicy
Piotr Szumlewicz, Bartosz Machalica, Danuta Waniek, Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska
1/10

Twórcą "Niezbędnika historycznego lewicy" jest Centrum im. Ignacego Daszyńskiego. Szef Centrum Tomasz Kalita ocenił, że "Niezbędnik" to nowa broń "w walce o prawdę historyczną". Według niego nadszedł...

Stracone szanse Bilans transformacji 1989-2009
Stracone szanse Bilans transformacji 1989-2009
1/10

Książka jest zbiorem esejów z krytycznej perspektywy ujmujących społeczne, ekonomiczne i polityczne przemiany zachodzące w Polsce od dwudziestu lat. W toczącej się debacie na temat transformacji domin...

Cytaty

Przede wszystkim jednak rzecznicy wiary mają skłonność do narzucania jej zasad otoczeniu. Wtedy prywatna opinia części obywateli o tym, że warto wierzyć w boga, staje się społecznym przymusem.
Religia katolicka przywołuje koncepcję grzechu, aby wmówić ludziom, że są słabi i niesamodzielni, że wymagają opiekunów w postaci duchownych, że powinni przyjąć postawę owieczek bezmyślnie prowadzonych przez przewodników stada. Kościół wymyślił koncepcję grzechu po to, by łatwiej sprawować władzę nad wiernymi i by zdusić w zarodku ideę buntu.
Kościół nie oczekuje od swoich wiernych refleksji ani nawet znajomości podstaw religii; wymaga jedynie przynależności do wspólnoty wyrażanej przez udział w obrzędach religijnych, a także materialne wspieranie kościoła w postaci datków, składek czy opłat za usługi. Identyfikacja ze wspólnotą wiernych jest też kluczowa w islamie, prawosławiu czy judaizmie. Każda religia światowa buduje swoją siłę i wiarygodność poprzez gromadzenie członków.
Bóg nie zawsze jest więc źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna - niekiedy służy on gwałtom, mordom oraz prześladowaniom. Również symbole religijne takie jak krzyż dla jednych są nośnikiem przekazu o pokoju, miłości i braterstwie, ale dla innych mogą być kojarzone z przemocą, krzywdą czy zamordyzmem.

Komentarze