Cytaty Vivien Schweitzer

Dodaj cytat
Mozart i Da Ponte oparli fabułę opery (będącej dziełem ich pierwszej współpracy) na wywrotowej sztuce wykpiwającej arystokrację. W przypadku jego poprzedników byłoby to nie do pomyślenia, zważywszy na fakt, że ich zadaniem było schlebianie mecenasom.
Urodzony w austriackim Salzburgu w 1756 roku Mozart w pierwszej dekadzie życia pisał symfonie i sonaty.
W operze rzadko musimy długo czekać na okraszone spektakularnymi scenami szaleństwa załamanie nerwowe, będące domeną zarówno bohaterów męskich, jak i żeńskich.
Niezwykła muzyka Händla musiała rzucić na pierwszych słuchaczy urok.
Podczas gdy francuska opera barokowa cechowała się egalitaryzmem, a orkiestra, chór i liczni soliści po równo odgrywali znaczącą rolę, w XVIII-wiecznej operze włoskiej rządziły niepodzielnie (dla niektórych aż zbyt niepodzielnie) diwy obu płci.
Niektórzy kastraci byli prawdziwymi diwami show-biznesu.
Opera Monteverdiego nie wzięła się znikąd i nie wyrosła niczym kolejna głowa mitycznego potwora. Była produktem wielowiekowej tradycji muzycznej Europy Zachodniej.
Orfeusz, wywodzący się z greckiej mitologii muzyk i poeta, swoim pięknym głosem mógł ujarzmiać dzikie zwierzęta, uśmierzać wzburzone fale i łagodzić nastroje bogów. Gdy jego żona Eurydyka zmarła po ukąszeniu żmii, użył swoich talentów, by przywrócić ją z zaświatów.
Jeśli chcesz po prostu poznać definicje takich pojęć operowych, jak rola spodenkowa, opera seria czy koloratura, od uzyskania odpowiedzi dzieli się jedna wizyta w wyszukiwarce Google.
Żeby w pełni podziwiać opery tworzone przez współczesnych kompozytorów, trzeba koniecznie zrozumieć stojącą za nimi, liczącą ponad czterysta lat tradycję.
Opera przeżywa właśnie złoty okres i pomimo jej niezaprzeczalnie chwalebnej przeszłości obecnie mamy wielu wspaniałych artystów, którzy są wybitnymi śpiewakami i jednocześnie dużo lepszymi aktorami od swoich poprzedników.
Często mówi się, że opera i wszystkie opowiadane w niej niestworzone historie wymagają tzw. "zawieszenia niewiary". Publiczność musi zaakceptować, że heroina może śpiewać żarliwie, umierając jednocześnie na gruźlicę, albo że ludzie zakochują się w sobie od pierwszego wejrzenia.
Na przestrzeni wieków ludzie wyrażali śpiewem radość lub smutek, a w operze uczucia te są jeszcze bardziej uwydatnione: opera na żywo to zbiorowe doświadczenie, które może być prawdziwie oczyszczające.