Temat:

Jak pisać - o bohaterze

2010-10-30 20:34 #
"Jeśli mówimy o kimś, że ma charakter, oznacza to, że wiadomo, czego można
się po nim spodziewać. Popiera coś albo jest temu przeciwny. Wyraża swoje
pragnienia i określa kierunek, w jakim zmierza.
To samo dotyczy postaci literackich. Dobry bohater to więcej niż tylko
kawałek ciepłego mięsa. Jest żyjącą, oddychającą istotą ludzką ze wszystkimi
charakterystycznymi dla niej potrzebami, ambicjami, poglądami i
uprzedzeniami.
Ktoś bezbarwny, ginący na tle boazerii nie wystarczy.
Dlatego też, aby zainteresować czytelnika bohaterem, sprawić, żeby go
polubił (albo wprost przeciwnie), trzeba obdarzyć daną postać jakąś wyraźną
cechą wzbudzającą reakcję i emocje."

Fragment pochodzi z książki Dwight V. Swain "Jak pisać, żeby publikować"

Pasja Pisania
# 2010-10-30 20:34
2010-11-13 12:08 #
"Pokaż bohaterów w sposób realistyczny.

Najpierw opisz pierwsze wrażenie: „słodka rudowłosa cizia”, „kawał chłopa powłóczącego nogami”, „mała, tajemnicza kobietka w ogromnym kapeluszu z piórami, o którym ludzie będą pamiętali o wiele dłużej niż o niej samej”.

Dlaczego?

Ponieważ większość z nas w ten właśnie sposób widzi ludzi. Nie zwracamy w ogóle uwagi na szczegóły, dopóki dana osoba i (lub) dany szczegół nie zaczną być dla nas istotne.

To samo podejście należy zastosować, pisząc.

Najbardziej poręcznym narzędziem pomagającym uchwycić pierwsze wrażenie jest nasz stary przyjaciel – istotny szczegół.

Skoncentruj opis na czymś, co bardzo rzuca się w oczy, tak jak robi to karykaturzysta, rysując jakąś osobistość. Duże uszy, krzywy zgryz, wydatny brzuch, zadarty nos – to bardzo przydatne cechy, na których można się skupić.

Mało tego, jeśli na początku nie zwrócimy uwagi na takie szczegóły, mogą nam one przysporzyć wielu problemów później, kiedy czytelnik odkryje, że dziewczyna, którą uważał za drobną i bardzo ładną w rzeczywistości jest wysoka, potężna i ma ziemistą cerę.

Wiele postaci, zwłaszcza tych pobocznych, wymaga jedynie krótkiego opisu, etykietki. Pozostałych bohaterów można tworzyć w miarę postępowania opowieści, dodając więcej szczegółów, jeśli opisywana sytuacja tego wymaga.

Z drugiej strony istnieją okoliczności, w których konieczny jest opis bardziej szczegółowy niż tylko ogólne wrażenie. Dzieje się tak, gdy inny bohater bardzo pragnie ocenić daną postać. Na przykład: mama Sonny’ego spotyka po raz pierwszy dziewczynę którą jej syn zamierza poślubić. Jednak nawet w takiej sytuacji należy pamiętać o umiarze."

Powyższy fragment pochodzi z książki "Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować." - Dwight V. Swain
Pasja Pisania
# 2010-11-13 12:08
@Natula
@Natula
407 książek · 239 postów
2010-11-13 13:19 #
Święta racja. Rady pierwsza klasa, w końcu często , gęsto książki kocha sie za ich bohaterów.
Nic, tylko brać się za pisanie :-)
# 2010-11-13 13:19
@Maynard
@Maynard
629 książek · 745 postów
2010-11-13 15:08 #
Bardzo ciekawe i bardzo trafne. Niezwykle trudno jest stworzyć bohatera który jest emocjonalnie pełny i mówiąc in inglisz "alive and kicking". Moi bohaterowie to niestety w większości marionetki i pustaki bo sprawia mi kłopot osiągniecie efektu empatii bez zbędnego patosu. Kolejnym problemem pisarskim są powtórzenia oraz smętność opisów.
# 2010-11-13 15:08

Grupa: Wasza Twórczość

Opowiadania, wiersze, miniatury...

Książki, recenzje, ogłoszenia, społeczność!

Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebuje każdy wielbiciel książek. Załóż konto i korzystaj w pełni ze wszystkich możliwości serwisu.
Zarejestruj się