Fenomen opery

Przemysław Krzywoszyński, Jan Woleński
Fenomen opery
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Tytuł Fenomen opery wskazuje nie tylko na to, że opera jest zjawiskiem, ale również sugeruje treści wartościujące. Autorzy są wielbicielami sztuki operowej i zgadzają się z opinią, że jeśli muzyka jest dobra, fabuła interesująca, śpiewacy wybitni, ich gra poprawna, a scenografia ciekawa, to spektakl operowy jest wyjątkowym widowiskiem artystycznym. Adaptując w swej analizie koncepcję dzieła literackiego stworzoną przez Romana Ingardena, autorzy pokazują, że opera jest dziełem wielowarstwowym, a jej strukturalna złożoność, np. potrzeba połączenia pięknego śpiewu z tekstem przedstawiającym fabułę, stawia szczególne wymagania kompozytorom i wykonawcom. Główna teza jest taka, że śpiew jest dominujący i jemu podporządkowane są inne elementy czy warstwy dzieła. Książka traktuje także o historii opery, a w szczególności o jej związku z wydarzeniami politycznymi i społecznymi, jak również o narodowych stylach sztuki operowej.
Wstęp

Rozdział 1. Krótki zarys historii opery

1.1. Camerata florencka i początki opery
1.2. Opera w XVII w. (barok)
1.3. Opera w XVIII w.
1.4. Wiek XIX – złoty wiek opery
1.5. Wiek XX – opera współczesna

Rozdział 2. Społeczna historia opery

2.1. Prolog metodologiczny
2.2. Przykład: historia nauki a historia sztuki (w sensie ogólnym)
2.3. Społeczne istnienie sztuki
2.4. Kilka użytecznych pojęć
2.5. Niektóre społeczne konteksty opery – sprawy organizacyjne i materialne
2.6. Publiczność operowa i jej rola
2.7. Jeszcze (krótko) o fonografii, filmie, radiu, telewizji, video i Internecie
2.8. Język, opera i kwestie narodowe
2.9. Opera a polityka

Rozdział 3. Struktura dzieła operowego

3.1. Wyjaśnienia wstępne
3.2. Dwa odróżnienia: czynności vs. wytwory, treści vs. przedmioty
3.3. Czynności i wytwory – problemy ontologiczne
3.4. Ingarden o dziele literackim
3.5. Wielowarstwowa koncepcja dzieła operowego
3.6. Opera a semantyka
3.7. Opera (jako wytwór) z ontycznego punktu widzenia

Rozdział 4. Rozległe dylematy libretta

4.1. Znaczenie warstwy treściowej
4.2. Opera seria i tragédie lyrique – barokowe przepisy na dobre libretto
4.3. Między librettem a oryginałem – drogi adaptacji
4.4. Trwałe idee: fatum, szczęśliwe oraz nieszczęśliwe zakończenia
4.5. Autor a librecista. Szekspir i nie-Szekspir przed Verdim
4.6. Niuanse formalne

Rozdział 5. Muzyczno-orkiestrowa warstwa dzieła operowego

5.1. Wstęp
5.2. Warstwa orkiestrowa (fragmenty samodzielne – uwertury, preludia, intermezza)
5.3. Muzyka programowa i ilustracyjna w operze
5.4. Funkcje i formy akompaniamentu. Rola wstępów do partii wokalnych oraz solowych instrumentów
5.5. Zakończenie

Rozdział 6. Opera i śpiew

6.1. Spory wokół roli głosu w operze
6.2. Kategorie głosów i ich klasyfikacja a wykonanie
6.3. Ewolucja głosów „od kastratów do tenorów” – brzmienie i percepcja
6.4. Różne formy (arie, recytatywy, monologi)
6.5. Między indywidualizmem a zbiorowością – śpiewak a ansambl i chór. Sceny i finały
6.6. Interpretacja
6.7. Język a wykonawca
6.8. Próba podsumowania

Zakończenie – apologia opery
Krótki przewodnik dyskograficzny
Bibliografia
Indeks nazwisk

Data wydania: 2022-02-09
ISBN: 978-83-242-3716-6, 9788324237166
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 284
dodana przez: Vernau

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Fenomen opery aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Fenomen opery. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat