Prezentowana pozycja charakteryzuje siły zbrojne jako instytucję społeczną w obowiązującym systemie prawnymi i zachodzącymi w niej przeobrażeniami po 1989 roku.
Podstawowym celem badań przedstawionych w książce było poznanie oczekiwań młodzieży w stosunku do podstawowej formy powszechnego obowiązku, jakim jest pełnienie zasadniczej służby wojskowej w obowiązującym systemie prawnym po zmianie społecznej w okresie poprzedzającym wprowadzenie armii zawodowej.
Przedstawiona w pozycji socjopedagogiczna analiza oczekiwań młodzieży charakteryzuje poszczególne kategorie oczekiwań badanej zbiorowości oraz dokonuje próby przedstawienia elementów prognostycznych. Odnoszą się one do zagadnień propozycji zmian ustawowych, organizacyjnych i wychowawczych, możliwych do realizacji. W szczególności zawierają sugestie wprowadzenia ewentualnych rozwiązań, wzbogacające środowisko poborowych (w perspektywie kandydatów do służby zawodowej) o oddziaływania edukacyjne, uświadamiające i ukierunkowujące w zakresie przygotowania do niej.
Podstawowym celem badań przedstawionych w książce było poznanie oczekiwań młodzieży w stosunku do podstawowej formy powszechnego obowiązku, jakim jest pełnienie zasadniczej służby wojskowej w obowiązującym systemie prawnym po zmianie społecznej w okresie poprzedzającym wprowadzenie armii zawodowej.
Przedstawiona w pozycji socjopedagogiczna analiza oczekiwań młodzieży charakteryzuje poszczególne kategorie oczekiwań badanej zbiorowości oraz dokonuje próby przedstawienia elementów prognostycznych. Odnoszą się one do zagadnień propozycji zmian ustawowych, organizacyjnych i wychowawczych, możliwych do realizacji. W szczególności zawierają sugestie wprowadzenia ewentualnych rozwiązań, wzbogacające środowisko poborowych (w perspektywie kandydatów do służby zawodowej) o oddziaływania edukacyjne, uświadamiające i ukierunkowujące w zakresie przygotowania do niej.