W publikacji autorzy określili, jakie zmiany nastąpiły w funkcjonowaniu organizacji w aspekcie społecznym, co jest szczególnie istotne z tego względu, że organizacje są systemami społecznymi. Oznacza to, że tworzą je ludzie i od nich zależy upadek, trwanie, czy ich przyszły rozwój. Zatem zasadne jest udzielnie odpowiedzi na pytania: jak funkcjonuje pracownik w organizacji? Czy globalizacja wpłynęła na zmianę jego roli? Czy kapitał ludzki jest traktowany przez menedżerów jako najważniejszy czynnik rozwoju organizacji? Takich pytań nasuwa się oczywiście więcej. W książce zaprezentowano poglądy na te kwestie zarówno teoretyków, jak i praktyków zarządzania. Pierwszy fragment książki zawiera rozważania o nowych rolach menedżerskich, o ich odpowiedzialności finansowej, ale również społecznej. Podnoszone są relacje menedżer ? pracownik na tle internacjonalizacji działalności firm, w tym małych i średnich. Globalizacja doprowadziła do powstania tzw. gospodarki opartej na wiedzy, której w funkcjonowaniu organizacji odpowiada koncepcja zarządzania opartego na wiedzy. Eksponuje ona nie tylko znaczenie wiedzy posiadanej przez pracowników, ale i wiedzy skodyfikowanej w postaci patentów, licencji, nowych rozwiązań organizacyjnych, techniczno-technologicznych. Istotnymi są tu zagadnienia oceny i efektywności wykorzystania potencjału wiedzy w przedsiębiorstwie. Zwraca się coraz częściej uwagę na upadającą w naszych przedsiębiorstwach działalność badawczo-rozwojową. Globalizacja opiera się m.in. na swobodzie przepływu kapitałów finansowych, dóbr, informacji, siły roboczej i możliwości przenoszenia miejsca funkcjonowania organizacji. Konsekwencją tego jest korzystanie z kultury narodowej zatrudnionych, ale i powstawanie nowych wyzwań (w tym barier) dla zarządzania w warunkach wielokulturowości. Owe wyzwania dotyczą także komunikowania się. Proces ten wspomagany jest nowoczesną techniką informatyczną, co z jednej strony pozwala na porozumiewanie się pracowników w różnych częściach świata, na tworzenie wirtualnych zespołów wiedzy, a z drugiej rodzi problemy z ochroną informacji wykorzystywanych w procesie funkcjonowania organizacji. Powyższe problemy zostały szczegółowo omówione w kolejnych częściach publikacji.